onsdag 20 mars 2013

Helgens efterrätt...

...och för den delen så gjorde vi den även på nyårsafton. Betyget: mumsfilibaba! Receptet har jag snott ifrån min bloggkollega Kjersti. Har väl ändrat lite smådetaljer. Hade kvar en urskrapad vaniljstång sedan creme brule-baket häromveckan (använde bara fröna då). Lade den i frysen, för att använda vid nåt senare tillfälle och nu passade det ju bra när jag ändå skulle värma grädden och det var fortfarande bra vaniljsmak kvar i den. Annars kan man anväda vaniljpulver eller vaniljsocker.

Meeennn hallååå, sitt nu inte bara där och dregla. Masa er iväg till affären och köp det du inte har hemma och testa!!

Gör det!

(de som undrar vad som hänt med texten... Ingen aning. När jag sparar ner så ser alla bokstäver lika stora ut och samma typsnitt som jag alltid använder. Men när jag sparat ner så är det blandat...) Fattar inte någonting, brukar ju alltid använda samma och inte byta...


Yoghurtpannacotta med nöttopping (ca 5st)

2½ dl turkisk yoghurt
2½ dl grädde
1 gammal urskrapad/använd vaniljstång ;-)
50 g vit choklad
1 tsk gelatinpulver och 1 msk kallt vatten (eller två gelatinblad)
Rör ut gelatinpulvret i vattnet och låt svälla en stund.
Koka upp grädde tillsammans med vaniljstången.
Bryt ned chokladen och rör tills den smälter.
Lägg över gelatinet och vispa runt så att den smälter i den varma chokladgrädden.
Låt svalna till rumstemperatur, och när den har bra temperatur så vispar du i yoghurten.
Häll upp i portionsformar och ställ kallt i kylskåpet ett par timmar, gärna över natten.
Nöttopping
1 näve mandlar
1 näve cashewnötter
1 1/2 msk muscavadosocker
1 msk kakao
1/2 tsk kanel
1-2 msk smör
2 msk grädde
Grovhacka nötterna. Blanda socker, kakao och kanel. Rosta nötterna en aning, tillsätt smöret och socker/kryddblandningen. Häll över grädden och låt puttra några sekunder. Man vill inte att nötterna ska bli mjuka, så inte för länge alltså!! Häll nötgojset över panacottorna och servera genast :)




2 kommentarer:

  1. Vad glad jag blir att ni gillade mitt recept Therése! Det ÄR faktiskt en höjdare så jag kan bara instämma i din uppmaning. Och beträffande texten. Datorn lever sitt alldeles egna liv ibland har jag upptäckt. Framförallt när det gäller bilder. Ibland ser det helt perfekt ut före publiceringen, men sedan händer något. Bara att gilla läget! Hoppas du och bäbisen mår bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev en riktig succe här hemma!! Blir inte riktigt klok på den där datorn som lever sitt egna liv, suck! Jaja...
      Jag ohc bäbisen mår bara bra tack!!

      Radera