måndag 5 februari 2018

Smilla firar glutenfritt - Smilla Luuk

Jag har inte så många bakböcker som specifikt inriktar sig på att baka glutenfritt. Men nu har jag fått en liten bakpärla då jag har fått möjligheten och äran att recensera Smilla firar glutenfritt, tack för det Raben & Sjögren!

Eftersom att jag är en semmeltjej och det snart är fettisdagen, så börjar jag med att testa det receptet. Det som jag saknar i boken är ett recept på Smillas mjölmix, kanske finns i någon utav hennes tidigare böcker? Jag googlade iallafall och hittade hennes mix på köket.se. Där finns även receptet på semlorna.

Semlorna blev goda, några missar av mig själv som att inte ha tillräckligt med kardemumma hemma och så det var något med smaken? Vet inte om det är jästen eller något i mjölmixen som jag är ovan med? Det var nån smak som liksom hängde kvar, vet inte jag om det är att de jäst för lite eller om de ska vara inne i ugnen lite till? Jag är ingen mästare på jästbröd-bakning, undviker det helst för att jag alltid blivit besviken på reslutatet. Det blev gott iallafall (Nej, nej, jag åt inte alls tre stycken på en gång.) och nu har jag stoppat dem i frysen för att se hur bullarna blir när de får tinas upp vid ett senare tillfälle.

Jag gillar den här boken, den är en fröjd för ögat! Snygga bilder och jag vill liksom testa allt. Nu har jag gjort en sats med mjölmix, så det blir flera testbak. Min fyraåring älskar den, bläddrar gärna igenom den och då helst till "spindelmannen"-tårtan, som vi ska göra när Michael fyller år i mars. Kul att det är säsongsbetonat och följer året från början till slut, den räcker liksom ett helt år så att säga. En del av sidorna har jättegulliga små infällda frågor&svar, kommentarer eller tips från Smilla och hennes läsare.
Två minus med boken är att det inte är med något recept på hennes egna mjölmix och att det inte stod i anvisningarna var i ugnen man skulle sätta in plåten (tänker att det inte är en kunskap som alla 12-15 åringar besitter om de inte är vana bakare).

Jag känner att den här borde vara en bok som dietisten delar ut till barn och ungdomar som får diagnosen celiaki. Det är en omtumlande diagnos att få och det första som man tänker på är allt som man inte kommer att kunna äta i framtiden. Så att få en sån här bok skulle kunna vara en bra start, för de största orosmolnen är förmodligen att inte missa favoritbakverk vid olika högtider, inte någon tråkig maträtt eller så utan hur ska jag också kunna få en semla, eller en god lussebulle till julen?

För mig som fick dignosen i vuxen ålder, så var det bakningen som jag först började experimentera med. Mat är liksom enklare på något sätt, men att få något extra gott? Det är inte lika självklart i alla sammanhang som man kommer att hamna i. Det är ju för den delen inte heller självklart att få till något som man alltid ätit och älskat till ett bra glutenfritt alternativ. Jag är inte heller en sån som ägnar timmar till att få till det perfekta brödet (om det inte blir bra ger jag gärna upp), så det är ju toppen när det finns drivna personer som Smilla, som liksom hjälper till att utveckla bra recept.
Boken finns att köpa på bl a Bokus och Adlibris







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar