onsdag 4 maj 2011

B12

Igår begav jag mig av mot Huddinge sjukhus för att träffa min gastroläkare. Den här gången skulle jag till ett plan som jag inte varit på förrut, det är alltid lite jobbigt. Känns som att det skulle gå att komma väldigt vilse där, men jag hittade den rätta vägen direkt (det var värre att hitta ut sen...). Tur att det är mycket folk i rörelse där, för det finns alltid någon att fråga. På nåt sätt så gillar jag sjukhus, inte att behöva gå dit för att jag är sjuk, vet inte riktigt vad det är egentligen. Kanske har varit läkare eller sköterska i ett tidigare liv?  Men om jag nån gång skulle utbilda mig till något helt annat så skulle jag läsa till sjuksköterska.

För några veckor sedan var jag och tog blodprover och det var dem jag fick svar på. Många värden var bra som glutenvärdena och andra näringsämnen! Men jag hade brist på B12 och järn, lite som jag misstänkt med järnet iallafall. Har ju varit trött ganska länge och nu har jag läst på om B12-brist och då kan jag förstå en hel del andra konstigheter också. Det var länge sen jag kände mig utvilad och har ganska ofta nån slags huvudvärk, inte någon ond värk, utan mer som att vara lite tung i huvudet som det kan vara lite innan den värsta huvudsmärtan kommer, lite förhuvudvärk alltså. På nätterna händer det ibland att jag vaknar av att en arm eller några fingrar har somnat och då kan det vara så att jag inte ens har legat på ett konstigt sätt utan bara legat på ryggen och så har några fingrar på ena handen domnat bort (Hur skumt som helst). Verkar som att allt är B12-bristsymptom.

Tydligen så är det något slags äggviteämne som finns i magsäcken som hjälper till att transportera B12 till tarmarna för att det sen ska tas upp i kroppen. Men för en del glutenintoleranta (och även andra ickegluten) så kan man ha någon slags kronisk inflammation i magsäcken som gör att äggviteämnet förstörs och då kan inte B12 tas upp.(Är inte riktigt klar över de teknisk/praktiska sjuktermerna, så det kan vara en del fel, jag är en sån som tror att jag ska komma ihåg allt som sägs och sen så kommer jag bara ihåg 1/4) Iallafall så är det det vi nu ska ta reda på, har fått B12-piller som jag ska äta i ett halvår och sen ska jag ta nya prover.
Nu hoppas jag att de börjar verka snabbt i kroppen och att jag börjar känna mig piggare snart!!

12 kommentarer:

  1. B12 har jag ätit i 2 år. Får inte sluta med dom eftersom jag är sån där som inte klarar mig utan tabletterna... Fast jag fick nått som hette Trio-B så jag fick lite annat på köpet :)

    I vilket fall som helst så känns det mycket bättre när man har ätit dom ett tag. Hoppas det blir bättre för dig oxå!

    /Josefine

    SvaraRadera
  2. Jag har också haft b12-brist. Fick ta sprutor varannan dag i två veckor när jag först fick brist och sen äta piller som gav mig acne... Suck! Nu har jag lite för låga värden, men inte riktig brist. Borde kanske äta tabletter igen! Vilket gissel det är alltså!

    SvaraRadera
  3. Hoppas tabletterna hjälper! Hoppas du får en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Jossan - ja, jag hoppas att det blir bättre!! Jag kommer nog också vara en sån som måste äta dem eller järn jämt. Det verkar inte som det kan lagras ordentligt hos mig...

    Sandra - Nämen, då hade du riktigt allvarlig brist om du fick gå och ta sprutor varannan dag! Ååå, hoppas inte att jag får en massa acne av pillrena! Verkligen ett gissel, jobbigt när det inte kan stanna och lagras i kroppen som det ska! Känner du direkt om dina värden verkar dimpa neråt?

    Erika - tack så mycket :) Det måste ju bara funka nu tycker jag!

    SvaraRadera
  5. Ja, jag hade nog gått ganska länge med för låga värden. På grund av en kass läkare som inte förstod allvaret i att jag hade låga värden när jag var 20 så gick jag ända tills jag var 25 innan jag fick behandling. Jag tycker det är svårt att veta vad som är symptom eller inte. Men visst känner jag i kroppen att det är låga värden... Men så kan det ju bero på annat också. Men nu senast jag kollade så hade jag lågt både på b12 och på järn, men ingen uttalad brist. men jag ska äta lite extra tillskott i alla fall!!!

    SvaraRadera
  6. Min kompis som är sjuksköterska och jag har diskutterat det här med b12 ganska mycket och likaså varför man får finnar och huruvida det är bra att äta tabletter eller ej. Hon förklarar så här: Jo alltså du FÅR säkert finnar av B12-bristen, det är ett av många symptom på det. Problemet med B12-brist är att det inte har ett dugg att göra med att man äter för lite B12. Felet ligger i din tarm, där det ska produceras ett enzym som heter intrisic factor. Det är detta som hjälper kroppen ta upp B12. Du kan få i dig hur mycket B12 som helst, men har du inget intrisic factor så kommer det inte att tas upp av kroppen. Därför är det lite halvdåligt att äta B12 i tablettform, det blir ju samma sak där. Om man tar stora mängder (vilket jag gissar/hoppas att det är i tabletterna) så kommer viss B12 att absorberas av kroppen, men det är fortfarande så att 99% av tabletten bara går rakt igenom systemet.

    Vill man behandla B12-brist snabbt och effektivt så ska man istället få det i injektionsform. Eller snarare, i Behepan-sprutan finns något som hjälper din kropp att öka intrisic factor, så att du kan ta upp B12 den naturliga vägen genom maten igen.
    Min poäng är alltså att många går och knaprar de där tabletterna med har fortfarande B12-brist (vårdcentralsläkarna tycker dock det är smidigt för då skriver de ju bara ett recept och blir av med patienterna). Min mormor är ett exempel. Jag sa till henne att stå på sig, och så fort hon fick sprutor istället så försvann alla hennes symptom.

    Tål att tänkas lite på kanske! Jag känner ofta att vårdcentralsläkarna har för lite kunskap och att jag ibland berättar för dem vad b12-brist faktiskt innebär...

    SvaraRadera
  7. Kronisk inflammation skulle jag kanske inte kalla det men det finns ett visst ämne i nedre delen av magsäcken som kallas intrinsic factor som har att göra med upptaget av B12 att göra. En del saknar det och jag kan tänka mig att det är större risk hos glutenintoleranta med tanke på att det är nära tunntarmen.

    SvaraRadera
  8. Sandra - tack för din info!! Jag ska tänka på att be om sprutan om det verkar trögt med pillrena! Jag fick välja faktiskt, men läkaren sa att det inte var någon skillnad på piller och spruta. Det är ju lustigt att de inte har så stor koll eller att de väljer bort att ta hand om patienterna på bästa sätt!! Och när patienterna får berätta hur det funkar *suck* Om det blir så att jag måste få b12 på konstgjord väg hela livet, så kommer jag klart välja sprutor.

    Susi - Hmm, läkaren sa att avsaknaden kunde bero på en slags inflammation i magsäcken som gjorde att iF inte kunde bildas. Men men... Piller ska jag knapra nu iallafall och hoppas att det blir någon skillnad, annars ringer jag efter de stora sprutorna :)

    SvaraRadera
  9. Ja, det är konstigt. Min kompis menar på att den informationen hon ger mig är en av de grundläggande första saker man lär sig på utbildningen, men det verkar inte vara något som allmänläkarna tar till sig. Vidare hade hon en teori kring varför man får finnar. Eftersom b12 är vattenlösligt så kommer det vi inte lyckas ta upp i kroppen hamna i njurarna, vilket leder till att andra slaggprodukter som ska filtreras där läcker tillbaka i kroppen igen (istället för att kissas ut) - vilket i sin tur orsakar acnen, som ju är en bakteriell inflammation.

    b12 lagras ju också i levern. Blir det för stora mängder b12 där så blir det för mycket B-vitamin (vilket det ju blir i de gigantiska doserna som finns i tabletterna) och konkurrerar ut A-vitaminet (som är det vitamin "sköter om" huden kan man säga) i leverns nedbrytning. Om a-vitaminet minskar får vi acne!!!

    SvaraRadera
  10. Sandra - låter logiskt. Om det börjar poppa upp för mycket acne så tar jag nog och trappar ner på pillrena och att äta lite a-vitaminrik kost kanske hjälper till att motverka?

    SvaraRadera
  11. Ja, jag tror att det kan vara ett sätt att få bättre hud i alla fall!!! :)

    SvaraRadera
  12. Vad bra att du fått tillskott nu! Man kan även känna sig lite nedstämd och ledsen av B12-brist. Jag har också haft det, men efetr jag fick tabletter försvann trötthet och nedstämdhet ganska snart igen. Så hoppas du känner dig bättre snart!

    SvaraRadera