måndag 9 maj 2011

Glutenfritt är nya trenddieten i USA...

Läset den här artikeln i Aftonbladet nyss "glutenfritt är nya trendieten i USA". Måste bara säga att om tex GI och LCHF kan bidra till att fler efterfrågar glutenfria alternativ - Yes varsågoda!! Kan ju bara bli bättre för oss intoleranta. Bättre priser och större utbud i affärerna och att det ger mer alternativ ute i cafe och restaurangvärlden! Inget man säger nej till alltså.

Måste säga att jag hör till undantag när det gäller diagnosställandet. Står lite längre ner i artiklen att en studie visat att det i genomsnitt tar ca 9 år från första läkarbesöket tills diagnos är fastställd. Det är ju helt sjukt! Hade verkligen tur att min läkare inte släppte det vid att jag skulle få äta järntabletter livet ut, istället så sökte hon svar på olika orsaker till att kroppen har svårt att lagra näringsämnen. Tog lite mer än ett år att få min diagnos, men inser att om man har otur och hamnar hos "fel" läkare så kan det ta låååång tid. Tack tack min husläkare Tova :)



http://www.aftonbladet.se/halsa/allergi/article12986487.ab

2 kommentarer:

  1. Jag är inte speciellt glad i den där "trenden". Visst kan det bidra till fler och bättre glutenfria produkter, men även till en förslappad syn på celiaki och vikten av total glutenfrihet. För de som följer en trend är det inte ett måste med totalt glutenfritt. De blir inte sjuka om de får i sig glutenkontaminerad mat t ex. Vilket kan innebära att man ute i samhället inte ser allvaret i det hela, att det liksom inte är så noga. Men för oss med celiaki är det ju livsviktigt! Jag känner lite att det är ett hån mot oss som MÅSTE äta glutenfritt, som inte har något val.
    För övrigt är jag också väldigt nöjd med handläggandet runt min diagnos. För mig tog det några månader, tog första blodprovet i slutet på maj, hade diagnosen i början av augusti. Kanske beroende på att jag är medicinskt kunnig, vad vet jag...

    SvaraRadera
  2. Susi - Vi får helt enkelt se till att synen på celiaki inte blir förslappad :)

    SvaraRadera