måndag 25 april 2011

Glutenfria vaniljhjärtan med nostalgitrippar

Blev lite smått nostalgisk när jag höll på med detta. För en stund var jag 16 igen och stod i ett mjöligt bageri och baka vaniljhjärtan på löpande band och med ett ständigt receptrabblande i huvudet ifall vår lärare skulle få för sig att förhöra nån av oss om ingredienserna till en mördeg eller grunderna till en bröddeg. Det var tider det...
När Mich gav sig ut på sin springtur, så blev det lite dansnostalig med Sean Paul på högsta volym och jag bakade ut mina kakor till underbara streetiga toner. Måste nog börja dansa igen...
Kollade in ett par recept, de flesta är rätt lika, men jag valde ett med ägg. Tänkte att det binder ihop degen bättre. Måste säga att jag känner mig nöjd med degen, första gången som en kakdeg inte flyter ut eller bubblar så mycket! De är sköra när de är varma, så man får behandla dem varsamt. Och tjuvät dem inte när det är precis nybakta, jag brände mig rejält i munnen. Men oj så gott det var!!

Glutenfria vaniljhjärtan (jag fick ut 14 st)

200 g smör
4 dl Lailas gula mix
1 dl Carlshamns havremjöl
1/2 dl ljus sirap
1/4 dl socker
1 ägg

2dl vaniljkräm
Florsocker

Kör allt utom ägget i matberedaren i några sekunder, tillsätt då ägget medans beredaren fortfarande är igång. Ställ i kylen en timme. Smöra dina hjärtanformar. Sätt ugnen på 200 grader.
Kavla ut din deg, jag tog en liten klump i taget, men gör den inte för tunn. Märkte på några lock som jag gjorde tunnare att de sprack och vaniljkrämen kan krypa ut. Klä formarna och fyll med vaniljkräm, lägg sedan ett lock över.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 15 minuter. Stjälp ur kakorna ur formarna (försiktigt!) medans de är varma och låt dem svalna på ett bakgaller. Sikta florsocker över innan servering.



Mums!

Långa rader med smörade hjärtformar...

Halvfärdiga

Precis ute ur ugnen

8 kommentarer:

  1. Dom där såg ju helt underbara ut, måste nog inhandla sådana formar och testa att baka dom kakorna, mums

    SvaraRadera
  2. Vaniljhjärtan är så gott, kul att det fungerade att göra glutenfria

    SvaraRadera
  3. Pernilla-Bamsehonung - De är verkligen jättemumsiga!!

    Cupcakesfluffan - Det är supergott och jättekul att de gick att få glutenfria :)

    SvaraRadera
  4. Ser ju riktigt proffsiga ut!Har inte ätit vaniljhjärtan sedan jag slutade med gluten för 6 år sedan, men nu blev jag onekligen frestad.

    SvaraRadera
  5. Tack Kjersti! De blev riktigt goda också :)

    SvaraRadera
  6. Spiseskje & Karin - Tack och det var verkligen supergott!! :)

    SvaraRadera