söndag 17 april 2011

Sköna helgen

Det har varit en riktigt skön helg, med massor av sol och aktiviteter. Igår åkte vi in till stan och började i turistsmockade Gamla stan och åt lunch på Stortorgskällaren. Både jag och Mich valde grillad ren, det var verkligen supergott! Givetvis så glömde jag ju kameran hemma, hmm är inte så rutinerad ännu... Mätta och belåtna promenerade vi in till stan och gick till Åhlens och sen vidare till Cordon Bleu, för att inhandla lite bakattiraljer till mig. Jag skulle verkligen kunna vara inne i den affären i flera timmar och bara titta och klämma på alla roliga grejer som finns. Köpte ett gäng hjärtformar, i veckan tänkte jag nämligen prova på att göra glutenfria vaniljhjärtan. Sedan tog vi Kungsgatan ner mot Vetekatten för att ta oss en kopp kaffe. Nu fick vi äntligen plats och jag köpte mig en chokladmuffins som var supergod. Numera så finns FriendsofAdams-bröd där, superkul tycker jag!
Väl hemma så började vi förbereda middagen, det blev verkligen en ät-lördag. Vi gjorde sallad för att jämna ut kaloriintaget (inbillade vi oss iaf). Till den så provade jag en nyhet för mig: focaccia från Schär. Inte nån direkt superhit, men bröd till salladen iallafall. Man skulle rosta dem i brödrosten 3-5 minuter. Först så gick den inte riktigt ner i brödrosten och så blev den bränd, plus att det var supermycket mjöl utanpå, som jag inte gillar. För mig så är focaccia liksom lite slät och oljig på ytan. Kanske får skippa brödrosten och göra någon variant i ugnen istället?

Idag har jag varit iväg till Kungens kurva och strosat runt och varit på djuraffären för att köpa hö till Bill-killen. När jag kom hem gjorde vi bananmilkshakes och satte oss ute på balkongen för att njuta av våren. Härligt värre :)


Skinka och mossarellasallad

Inget toppbetyg för brödrostad Focaccia


Nyttigt värre...


Men oj, så gott


Och en nöjd Bill-kille


7 kommentarer:

  1. Åh! En sån söt liten kanin!

    SvaraRadera
  2. De låter som en skön och härlig helg! Kram på er

    SvaraRadera
  3. Hej Therése!

    Jag vet att du provar olika färdiga brödsorter, men just den typen av bröd tror jag blir bättre om man bakar den själv och äter den alldeles nygräddad. Jag har ett recept på foccacia på min blogg, testa gärna :-)

    SvaraRadera
  4. Sandra - tack, han är en riktig goding :)

    Mammis - det var en superskön helg :) kram

    Maja - tror absolut att de blir bättre om man gör själv! Ska kolla in ditt focacciarecpet och prova. Är inne i en anti-baka-med-jäst-period för tillfället. Så jag bakar nästan bara sånt som inte är jäsdegar, hihi....

    SvaraRadera
  5. Focaccia i brödrosten? Hehehehe, italienarna skulle få spader!!! :) Jag är lite skeptisk till Schärs bröd, tycker inte det är så gott, blir alltid besviken, utom deras kexchoklad som är underbar.
    Låter som en mysig helg iaf!

    SvaraRadera
  6. Visst är det härligt med vår. :-)

    SvaraRadera
  7. Erika - det är verkligen superhärligt med vår!!

    SvaraRadera