torsdag 7 april 2011

Choklad och hallonkaka

Har försökt mig på ett experiment ikväll. Dammade fram en gammal receptbok, där jag skrivit ner en massa smarriga recept från mina ungdomsdagar. Ursprungsreceptet kommer från de djupaste Gåsingeskogarna i Sörmland, min kompis farmors recept. Jag kommer ihåg när jag försökte skriva ner receptet och fick ta allt lite på ett ungefär, för den krutgumman hade receptet i fingrarna och hällde i lite på en höft och snabbt gick det också. Det var inte lönt att fråga efter exakta mått, för det fanns inte :) En annan vacker dag ska jag göra farmor Ruts originalkaka, men idag har jag trixat och gjort en chokladig variant. 


Choklad och hallonkaka

3 små ägg
1,5 dl mörk muscavadosocker
2 dl lailas gula mjölmix
2 tsk bakpulver
3 msk kakao
2 msk vispgrädde
1 näve frusna hallon
hackad mörk och vit choklad

Sätt ugnen på 200 grader. Smöra och bröa en springform. Rör ihop ägg och muscavadosocker. Blanda mjöl, bakpulver och kakao och sikta ner i äggsmeten och rör om, tillsätt grädden. Häll ned smeten i formen och bred ut den. Tryck ner frusna hallon i kakan och strö över den hackade chokladen. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 15-20 minuter.



Mmm, hallon :)

och lite förberedelser...

6 kommentarer:

  1. :-) Blev gott, men nån minut för länge i ugnen, får aldrig till det där med tiden riktigt...

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Kul att du "gluten-bloggar", jag är själv glutenallergiker så det är alltid kul att testa nya recept. Och jag måste bara fråga, i Leilas kokbok one more slice finns det nåt recept på glutenfri brownie med valnötter va? Blev bjuden på det för att tag sen men glömde be om receptet, skriv gärna ut det på bloggen :)

    SvaraRadera
  3. Mmmmmm.....hallon och choklad... ljuvligt gott :O)

    SvaraRadera
  4. Anonym - Tack, kul att du har hittat hit :) Jag tror att jag sett något sånt recept. Ska kolla efter, har varit sugen på brownie med valnötter, så jag ska nog göra det inom en snar framtid, så håll utkik :)

    Madde mawiwa - Mmmmmm :)

    SvaraRadera