lördag 23 april 2011

Glutenfri paj med ost och skinka

Det var väldigt länge sen jag gjorde paj. Har fått receptet av en kollega (som hon i sin tur fått av en annan kollega...). Så nu var det dags att testa det. Det som är så bra med paj, är att man kan göra en miljard olika varianter, man bara tager vad man haver. Försöker ju verkligen att ta tillvara på allt som jag har i kylen, fast det händer ju att jag får kasta en del, men jag har blivit mycket bättre! Så det fick bli skinka, tomat och mozzarella den här gången.
Den här blev faktiskt riktigt bra!Jag gillar att jag inte behöver förgrädda pajskalet! Blev en aning för salt, så nu har jag ändrat i receptet nedan till bara 1tsk istf 2.

Pajskal

300 g kokt potatis
2 dl Lailas gröna mix
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
50 g smör

Dagens fyllning
Skinka
Mozzarella
Tomater
3 ägg
2 dl mjölk

Mixa alla ingredienserna till pajskalet i en matberedare eller mosa potatisen och blanda sedan med övriga ingredienser. Smöra pajformen och tryck ut degen.
Fyll skalet med din fyllning och vipsa ihop ägg och mjölk och häll över alltihop. Grädda i nedre delen av ugnen på 200 grader i 30 min.

Gissa om jag är glad i min matberedare, det går ju så himla smidigt att göra en pajdeg...

Mmmmozzarella


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar