söndag 17 april 2011

Glutenfria kexchokladutmaningen: Semper vs Schär

För mig har det inte varit så besvärligt att ställa om mig till glutenfri. Men det finns ju ändå en massa gott som jag saknar i det glutenfria sortimentet. Jag försöker ju göra mycket egna varianter, men en del saker kan vara lite knepigare att få ihop. En gottissak som jag verkligen saknar är just en vanlig hederlig Kexchoklad. Jag har hittat två glutenfria varianter och det är Snack från Schär och Kex från Semper. Sempers finns även i variant med mörk choklad, men jag föredrar faktiskt min kexchoklad med ljus. När kexchoklad är som bäst så blir det smuligt och minst en chokladfläck på kläderna och man blir kladdig om fingrarna :)
Hur är de glutenfria varianterna då?

Sempers Kex: Väldigt kompakt och chokladen känns hård på något sätt och jag tycker att chokladen växer i munnen. Inte kexchokladsmulig och inte så mycket kladd...

Schärs Snack: Den här har hasselnötsfyllning som skulle kunna sinka den, men jag tycker att den här är väldigt god och mest lik vanlig kexchoklad i "konsistensen", även om vanlig inte har några nötter i. Men även den här klara jag bara av lite mer än halv innan det blir för mycket. Men den är kexchokladsmulig och ganska kladdig :)

Alltså, två helt OK alternativ. Men ingen av dem kommer jag att gå och längta efter direkt och om jag ska välja en av dem till en skidutflykt eller liknande, så blir det nog Snack från Schär.


4 kommentarer:

  1. Er også enig i at Schär er den beste her. Om man må velge ;)

    SvaraRadera
  2. Hihi, jepp här får man välja :)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker Sempers kex är jättegod, den med mörk choklad. De med hasselnöt har jag provat men den var så otroligt sötsliskig!! Däremot hittade jag cantuccini av olika slag, Semper har med mandel och jag hittade en annan sort på ICA med choklad. Sjukt gott, minst lika goda som vanliga!

    SvaraRadera
  4. Susi - Hihi, lite grejen med kexchoklad tycker jag; att det ska vara söt och sliskigt :) Cantuccini vet jag inte om jag testat, är det sånna små hårda "skorpor"?

    SvaraRadera