torsdag 12 april 2012

Glutenresan testar glutenfri knäckemix

Äntligen tog jag tag i knäckebrödsbaket! Tror att jag inhandlade påsen i början utav januari, så det var verkligen på tiden kände jag...
Det här knäcket kommer ifrån Ewalie och jag köpte det på Coop, har sett det på flera affärer här i Sthlm. Anledningen till att jag dragit ut på baket har varit att man måste planera baket i förväg. Fröblandningen ska nämligen ligga i blöt i 8 timmar (vilket iof passar bra nu med min diet där jag ska blötlägga flingor och fröer länge...) Då gäller det ju att ha lust och ork att ta hand om det hela.
Innehåll: rårisflingor, boveteflingor, linfrön, pumpakärnor, sesamfrön och solroskärnor. Kan innehålla spår av  nötter, lupin, senap och sojaprotein.

Du blandar påsens innehåll med olja och vatten, sen ska det stå och svälla i 8 timmar eller i kylen över natten. Sen brer man ut massan på två plåtar och gräddar i ugnen ca15 minuter, sen ska man klippa det i bitar och sen in ytterligare tid i ugnen tills de blivit torra.

Det var ändå rätt enkelt att göra, lite meckigt att hålla på att vända dem på plåten. För mig tog det längre tid än det som de skrivit på förpackningen. Men så har jag ingen varmluftsugn heller, tror att det skulle underlätta det hela mycket.
Kan tänka mig att det inte är alltför svårt att baka egna knäckevarianter efter att jag testat detta.

Knäcket blev iallafall supergott! Väldigt gott med jordnötssmöret som jag skrev om igår :-)




8 kommentarer:

  1. Du måste testa detta. Behöver bara vila 10 min och knappt det / Lisa

    http://lisasgodbitar.wordpress.com/2012/02/27/lchf-knackebrod/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Supertack för receptet Lisa! Ska absolut testa detta nån gång längre fram när jag får äta frön utan att behöva blötlägga dem lääänge :) Verkar vara ett supersmidigt recept :)

      Radera
  2. Ah, detta måste jag prova! Bara jag kan hitta mixen i nån affär först..*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet att de börjar finnas lite överallt i sthlm. Men har sett att man kan beställa hem produkter från deras hemsida!

      Radera
  3. Ja visst är det ett gott knäcke! Smakade på det då jag var på Mat för livet mässan och det fastnade i minnet..synd bara så tar det nog en tid innan vi ser det i hyllorna här i Finland tror jag..men tur så är det ju enkelt att beställa via nätet! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så himla gott! Tänk så smidigt det är nuförtiden när man kan beställa via nätet! Har du något bra köpetips på spännande Finska varor?

      Radera