tisdag 5 oktober 2010

Pasta pasta

Igår så gjorde vi tagliatelle, med lite varierat resultat. Men vi "lyckades" att få igenom degen i pastamaskinen, vilket inte är helt enkelt med glutenfri deg. Jag kan inte påstå att vi tyckte att det gick smidigt och bra, men det blev iallafall några långa pastasträngar, väldigt många korta och en del småsmulor... Det glutenfria mjölet gör att pastan blir lite grådaskig, så vi lurar på om vi ska ha bara äggulor i nästa gång för att få den mer pastalik? Eller är det Leilas ekologiska ägg som gör det så gult??

Leilas pastarecept

5dl durumvete
4 ekologiska ägg

Therese gf leilaförsök
4dl lailas gula mix
4ägg
lite vatten

  1. Mät upp mjölet på ett bakbord, gör en stor grop i mitten.
  2. Knäck äggen i gropen och vispa upp dem med en gaffel, vispa in mjölet i äggen med hjälp av gaffeln, lite mjöl i taget.
  3. Mjöla händerna när degen börjar gå ihop och knåda den slät, len och elastiskt i ca 10 minuter.
  4. Täck degen med plastfolie och låt den vila minst 30 minuter i kyl.
  5. Dela degen i 4 bitar. Täck 3 av dem med plastfilm och lägg in dem i kylen igen.
  6. Platta ut degen med fingrarna och kör den genom pastamaskinens tjockaste nivå. Kavla degen genom maksinens alla nivåer fram till önskad tjockek. Halvera pastaarket om det blir för långt.
  7. Forma till valfri pasta, spagetti, tagliatelle eller ravioli. Koka pastan i cirka 3 minuter i välsaltat vatten.
Vi gjorde ungefär såhär, men vi lät degen vila över natten i kylen och vi fick inte några långa pastaark att halvera... När vi har prövat göra andra pastarecept så har degen blivit bättre ju längre tid den fått vila i kylen.
Har tänkt prova degen igen med mera ägg, tror att mina ägg var lite för små, men tänkte köra i ägg tills degen känns ok. Förmodligen blir det ett test med pastamaskinen och om inte det fungerar så blir det kaveln som får åka fram, och jag har tänkt att göra fylld pasta då...
Nu ikväll är Mich borta på pubträff med univeristetskompisar och då får jag husera lite själv. Håller på att koka pasta och gör en kräftstjärtssås med Ajvar till... Hittade ett nytt märke på IcaMaxi igår! Undrar om jag kommer att få skörbjugg av att äta så mycket pasta??
Våra tagliatellehögar

Idag ska jag testa en ny pastasort som jag hittade på Ica

11 kommentarer:

  1. vad duktig du är som gör egen pasta!!

    SvaraRadera
  2. Hej, det finnsju ägg med extra gul, nästan orange, äggula. Prova dom vetja! :-)

    SvaraRadera
  3. Har länge velat prova att göra egen pasta, men har ingen pasta maskin... än!

    SvaraRadera
  4. Vad kul med egen pasta! Varför skulle du få skörbjugg av att äta pasta? Det är väl bara att lägga till kött och grönsaker... I Italien äter dom pasta hela tiden och dom är friskare än oss svenskar!

    SvaraRadera
  5. Annica - tackar :)

    Erka perka - Bra tips, ska hålla utkik efter extragula gulor!

    Erika - Aha, hoppas du får en snart då ;)det går ju att göra förhand, med kavel, går nästan fortare än att böka med pastamaskinen

    Susi - hihi, tror inte jag får det, men ibland kommer jag på att jag kanske äter vissa saker väldigt ofta ;)

    SvaraRadera
  6. Har redan pasta maskin, den kostar ca 300kr, trode att jag ska använda den, men tyvär saknar tid. Men det är jätte got med färsk pasta.

    SvaraRadera
  7. Marina - är så med mig med, har haft pastamaskinen i flera år, men bara använt den ett fåtal gånger.

    SvaraRadera
  8. svarar här också :)

    Vad kul att du hittade något du gillade :) På tema vaniljcupcakes kan jag också rekommendera det här receptet: http://flickanokakorna.se/2010/08/24/fyra-nyanser-av-vitt/
    Jag var först lite skeptisk eftersom de kändes hårda, men efter att jag insett att det bara är att ta fram dem lite extra tidigt ur kylen är de mina nya vaniljfavvisar (om du vill ha blåbär går det säkert lätt att stoppa i antingen torkade eller frysta). Jag gillar kokosolja (Cocosa har en som är helt ok)! :)

    SvaraRadera
  9. Cecilia - Tack så mycket, jag kollar in det andra receptet också! Allt hos dig ser ju så himla gott och fint ut, så jag skulle vilja göra allt ;-)

    SvaraRadera
  10. Härligt med egen glutenfri pasta. Måste bara rekommendera min egenlagade ravioli som jag gjorde idag..alltså den blev bara så god! Degen blev också jättesmidig och om jag haft en pastamaskin så tror jag att den hade gått bra igenom..testa detta, det är för gott! :) -Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är alltid lite roligare att äta något som är helt hemmagjort. Jag kikar in hos dig och kollar raviolireceptet då :-) /Therese

      Radera