lördag 2 oktober 2010

Glutenfri tårtbotten

Fick en förfrågan om ett glutenfritt tårtbottenrecept, så jag har plockat fram det som jag har använt några gånger och botten blir verkligen hög, fin och luftig. Det här receptet tycker jag att man kan använda till alla sina tårtgäster, jag tror ingen kommer bli besviken eller ens notera att den inte innehåller vete :)

Tårtbotten

4 ägg
2 dl socker
1 tsk bakpulver
2 dl potatismjöl
Smör till formen
Glutenfritt ströbröd

  1. Sätt ugnen på 175 grader. Lägg ett papper i botten på en form med löstagbar kan, smöra och bröa formen.
  2. Vispa ägg och socker jättepösigt, heller för länge än för kort tid.
  3. Blanda mjöl och bakpulver och sikta det försiktigt ner i äggfluffet. Vänd försiktig in mjölet i smeten med en slickepott.
  4. Häll i din form och grädda i nedre delen av ugnen ca 30 minuter.
Det är många som blir förundrade när jag bjuder på mina glutenfria bakverk, för de förväntar sig att det ska smaka annorlunda. Men det går oftast inte att känna någon stor skillnad. Det är väl isåfall matbröd som har mest smakskillnad och som är knepigare att göra. Om man har middag, så är det ju enkelt att köpa något bra färdigbakat bröd i butiken till de övriga :) Men när jag bjuder på kalas och fika så är allt glutenfritt.
Bjuder på en bild på Trollets barbitårta som vi gjorde till 5-års kalaset i vintras, glutenfri såklart :) Gjorde två tårtbottnar, en vanlig och så en i sån "rundhög" sockerkaksform med hål i mitten.

5 kommentarer:

  1. TACK!
    Det lät ju inte så svårt. Om den glutenallergiske gästen kommer på kalaset så blir det nog ett test av detta recept. :-)
    Vad har du för diameter på den form du använder till det här receptet?

    SvaraRadera
  2. Åååhh vad jag är avundsjuk på att du kan använda ägg!! Det gör en enorm skillnad när man ska försöka baka en tårtbotten som är glutenfri OCH äggfri. Har efter flera misslyckade försök fått ihop en botten som var riktigt god, nu fattas det bara passande fyllning.

    SvaraRadera
  3. Maja - ja det gör ju stor skillnad! Har svarat dig i din blogg :) Jättebra att få tips på "utan allt"-recept!!! Kolla även in http://flickanokakorna.se/ så får du bra veganska tips, hon gör nästan allt utan ägg och mjölkprodukter! =)Om inte annat så har hon säkert en massa tips att ge dig om du frågar :)

    SvaraRadera