lördag 30 oktober 2010

Maroni

En välbehövd städlördag. Tog tag i mina fönster som inte blivit tvättade på länge (vågar inte skriva hur länge sen...) Har även varit några vändor ned till källaren och sen en tur med all återvinning. Så nu har vi riktigt fint här hemma.
När vi var på Vi och handlade lite kvällsmat så hittade vi kastanjer och Mich tyckte att jag bara måste prova hur de smakar. I Österrike kan man köpa maroni (som de kallas där) i var och vartannat gatuhörn såhär på hösten och vintern. Superbra värme för lite frusna fingrar. Hans syster undrade varför de inte säljs utomhus här i Stockholm? Ingen aning faktiskt, det borde ju funka på julmarknaderna. Enligt Mich så är många Maroniförsäljare i Wien stenrika, de jobbar tre månader om året och sen bor de resten av året i Spanien och lever gott... Så vi kanske ska ge oss in i den branschen ;-)

Så här gör du dina egna maronis :)

Gör ett snitt eller kryss i kastanjen. Lägg dem på ett galler och in i ugnen på 200 grader i 20-25 minuter. Ät medans de är varma!

Vi hittade några olika recept, men vi valde att göra som Michs mamma, bara snitta och in i ugnen. Har även sett recept där de först kokas i saltvatten i 15 minuter och sen 20 minuters ugnsbakning. Eller som en del gjort baka dem på en saltbädd i ugnen... Söta, varma och goda :)

7 kommentarer:

  1. När jag bodde i Frankrike sålde de också kastanjer i vartannat gathörn men jag provade aldrig tyvärr. Ångrar mig nu och med tanke på allt annat jag provade i forma av ostar, grodor, sniglar etc, så är det väldigt konstigt att jag inte provade. Det låter gott.

    SvaraRadera
  2. Hej
    Jo brukar köpa bröst varje år. Har gjort det i 3år nu första året köpte jag en tårta till jobbet. Det skänker några kronor till rosa bandet för varje bröst.

    Oopsien var riktigt god. Själva brödet var ju inte så mycket smak på grundreceptet är ju utan vitlök. Och ska gå ha till det mesta som tex smörgåstårta och så. Men med rödlöken och kaviaren var det riktigt gott. Andreas åt flera stycken.

    SvaraRadera
  3. Erika - Hihi, ja lite konstigt när du ändå slog på med grodlår och sniglar. Men inte försent än, men kanske inte samma känsla att äta hemma som i ett gatuhörn någostans i Frankrike :)

    Åsa - aha, ska verkligen testa göra oopsien :) Det är väl oftast så att det är tillbehören som gör helheten :)

    SvaraRadera
  4. Å vad GOTT. Såna där säljs överallt i Italien på hösten, så otroligt gott!!! Minns inte vad de kallas där...

    SvaraRadera
  5. Hej Therése!
    Jag svarade på det här på min blogg också, men kom på att du kanske inte tittar dit igen så jag svarar här också.
    Angående hjärtströsslet jag använde på mina frosting shots:
    Jag köpte mitt i en butik Dublin, men jag såg sedan att det också finns hos Tårtkonst: http://www.tartkonst.se/visa_produkt.asp?id=175&t=Glitter+hj%E4rtan&lang=sv

    SvaraRadera
  6. Jag har aldrig gjort något av kastanjer själv, men det ser väldigt gott ut. Tror jag smakat på någon restaurang någon gång. Måste helt enkelt prova. :-)

    SvaraRadera
  7. Susi - det var gott, lite mäktigt efter ett tag då vi gjorde ganska många.

    Cecilia - tack, har hittat glitterhjärtanen nu och ska snart göra en beställning :)

    Erika - Prova! Nu på hösten verkar det finnas att köpa i många mataffärer :)

    SvaraRadera