tisdag 26 oktober 2010

Bagels - eller vad det nu blev...

Jahaaaja... Tog tag i mig själv i gråregnrusket i söndags för att göra mitt bagelsförsök. Blev väl inte riktigt som jag hade tänkt mig, eller snarare inte som jag hoppades. Vet inte om det beror på att jag mixtrade lite med ingredienserna? Eller om det som vanligt då är en aning knepigt med det glutenfria mjölet. (kanske att det berodde på vädret??) Bytte ut 2 dl av mjölet mot Teff-mjöl (som är en gräsbesläktad ört) och så hade jag i lite mer jäst och använde utav vasslen från ostkakebaket. Det kändes väldigt bra, för degen blev ok i konsistensen och det gick bra att göra ringarna och jäsningen såg superbra ut. Sen kom kokmomentet, först så hade de fastnat en del i bakpappret, så jag rekommenderar att mjöla mycket väl! Några gick hyffsat att koka, medans några gick av. Sen ser det inte så roliga ut heller, grådaskiga som söndagsvädret ungefär... När jag skulle lägga över dem på handduken för att rinna av lite, så fastnade de i duken och det var allmänt kladdigt. Kanske skulle de legat en stund till i vattnet? Sedan tjoff in i ugnen och ja de såg fortfarande rätt så risiga ut. Inte som "riktiga". De sista 6 baglarna bestämde jag mig för att köra in i ugnen utan kokning, penslade med äggvitan och de blev väldigt vita och kompakta. Nästa gång kör jag defenitivt kokning av alla och då ska jag göra dem mer likt originalreceptet. Smaken var det inget fel på och de som blev tillagade som riktiga bagels blev absolut bäst i smak och konsistens. Jag åt dem med philadelphiaost och tomat, mums! Trollet tyckte också att de blev supergoda, men av någon anledning fick hon ont i magen båda gångerna hon åt av dem...

Grundrecept (ca 12 bagels)

30g jäst (25g)
5dl ljummen vassle (ljummet vatten)
1msk salt
2msk flytande honung
2dl Teff
10 dl Lailas gula mjölmix (ca 12dl vetemjöl)

Äggvita till pensling

  1. Lös upp jästen i vattnet och tillsätt salt och honung. Tillsätt mjöl lite i taget och arbeta degen i maskin i cirka 5 minuter. (Den ska vara stum)
  2. Jäs degen i plastfilmtäckt bunke till dubbel storlek i cirka 50 minuter.
  3. Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och knåda den lätt. Dela degen i 12 bitar.
  4. Forma varje bit till en rund bulle och tryck ut ett ganska stor hål i mitten med hjälp av pekfingret. Snurra ringen så att den blir jämn runt fingret (som en rockring)
  5. Jäs ringarna under plastfilm (bakduk), på en plåt med väl mjölat bakplåtspapper i cirka 45 minuter.
  6. Sätt ugnen på 175 grader. Koka upp vatten i en stor kastrull.
  7. Koka ett par ringar i taget, 1-2 minuter på varje sida.
  8. Låt ringarna torka på en kökshandduk och lägg dem sedan på en plåt med bakplåtspapper. Pensla dem med uppvispad äggvita.
  9. Grädda bröden gyllene i mitten av ugnen i ca 25 minuter.


Degen kändes stum?

Jäsning helt ok
Några blev "hyffsade" och en del gick av...
Ska ju ätas med mycket philadelphiaost!
Så här blev de okokta bagelarna...

7 kommentarer:

  1. Jag tycker de ser helt ok ut, de ni kokade. Hade f ö ingen aning om att man kokar bagels!!!! Skulle nog inte våga baka såna där avancerade grejer, håller mig till mina formbröd!!

    SvaraRadera
  2. Ser väldigt goda ut, längesedan jag bakade bagels, blev väldigt sugen nu!
    Vilken trevlig blogg du har!

    SvaraRadera
  3. Susi - ja det är ju helt ok för att vara glutenfria, det är alltid skönt att ha något att falla tillbaka på när något blir lite halvt misslyckat ;) Riktiga bagels är ju ljusa och framförallt släta..

    Sanne - Tack så mycket :) Håller utkik ifall du gör bagels och bloggar om det, behöver få lite tips och trix :)

    SvaraRadera
  4. inte smidigt med det glutenfria alltid.. Var på bakträff hos min sons dietist förra veckan och vi bakade diverse olika brödsorter, med väldigt olika resultat. En del blev väldigt lyckade och andra, ja inte misslyckade kanske men näst intill ;) Till slut var det t om så att den hurtiga dietisten var tvungen att erkänna att det inte alltid är så smidigt som hon försökte peppa oss med i början på träffen! :)

    SvaraRadera
  5. Annica - hihi :) Va kul med en bakträff!! Det är inget som jag hört något om hos min dietist. Ska jag nog föreslå =)

    SvaraRadera
  6. Tycker jag du ska göra Therése! Nyttigt att träffa andra i samma situation och utbyta lite tips och idéer. Vi var 6 föräldrar till barn med celiaki som bakade, plus att ordförande i regionföreningen var med och tipsade både om bakningen och om lite olika livsmedel. En givande träff, trots det lite "annorlunda" resultatet av vissa bakverk :)

    Sen fick vi plocka med oss både det vi bakat och av det vi ville ha i produktväg (som mixer, flingor, kex, pasta)! En mamma, med mindre skam i kroppen, roffade åt sig av så gott som alla kanelbullar och av de andra produkterna som att hon skulle bunkra inför svältperiod eller nåt! Men jag sa inget, tänkte mer "jaja, hon kanske inte bakar nåt själv och det kan ju jag faktiskt göra..." Får hoppas att hennes dotter fick smaka på nån av bullarna som hon bar hem dock, det var ju ändå för barnens skull vi var där.. ;)

    SvaraRadera
  7. Annica - Nämen, en del har ju verkligen ingen skam i kroppen. Hoppas att hennes dotter fick äta alla bullarna :)

    SvaraRadera