söndag 24 oktober 2010

Solbergsk ostkaka

Fortsätter med ännu ett safe-recept från Leilas One more slice. Den småländska ostkakan ville jag testa. Gjorde det en gång på gymnasiet, så det var lääänge sen sist... Köper ofta Frödinge light ostkaka som är glutenfri och det är en av mina favoriter. Men kul att göra en som inte är light! Är inte förtjust i något som är light, men när man inte har något val så... Nu kan jag ju storkoka ostkaka och frysa in :) Har mycket ostlöpe kvar...
Började med själva ostmassan i fredags kväll och fortsatte sen på lördagen med resten. Det är väldigt enkelt att göra ostkaka, förrutom att det tar lite tid. Den blev god, kanske att jag inte skulle haft den inne hela timmen, den blev lite torr i kanterna.
Nu samlar jag lite kraft för att ta tag i bagels-baket. Stooort motstånd för tillfället, skulle hellre lägga mig i soffan och slöa lite ;-)


Småländsk ostkaka

Kvällen innan eller minst 4 timmar innan:

1dl lailas gula mjölmix
2 liter mjölk 3%
1/2msk ostlöpe (kan köpas på Apoteket AB)

Nästa dag (eller efter 4 tim)

3 ägg
3msk socker
2dl vispgrädde
100g sötmandel
4 bittermandlar

Smör till formen
Sylt och vispad grädde till servering

  1. Vispa mjöl och 3dl av mjölken slätt. Värm resten av mjölken fingerljummen, cirka 37 grader.
  2. Blanda ner mjölblandningen och ostlöpe i den ljumma mjölken. Låt den ysta sig (stelna) under lock i cirka 30 minuter.
  3. Häll mjölkmassan i en stor finmaskig sil och låt rinna av ordentligt, gärna över natten, men minst 4 timmar, och rör om ibland.
  4. Sätt ugnen på 175 grader.
  5. Vispa samman ägg, socker och vispgrädde. Mal mandeln och bittermandlarna, blanda allt med ostmassan. 
  6. Fyll en smord form med (ca 15x25cm) smeten. Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 1 timme. Täck kakan med aluminiumfolie när den blivit gyllene, så att den inte blir för mörk. Servera den ljummen med sylt och grädde.


4 kommentarer:

  1. Ostkaka är ju gott. Det var länge sen jag testade på det, kanske dags igen. :-)

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det gott!! Ska jag definitivt göra oftare än vart 15:e år ;-)

    SvaraRadera
  3. Ohh.. Therese.. jag ska minsann försöka mig på ostkaka.. efter dessa fina bilder! Kram Lindha

    SvaraRadera
  4. Lindha - det måste du ju göra! Det hör väl till när man bor i småland ;-) Kram

    SvaraRadera