tisdag 19 oktober 2010

Familjekväll på Landet - Telefonplan

Det är ju lite kul när det finns bra restauranger ute i förorten (t-bana, Telefonplan). Har bara hört talas om Landet, men aldrig varit där tidigare. Så vi bestämde oss för att boka in vår familjemiddag med Mich's och mina föräldrar där. Landet är inhyst i en gammal Postenlokal, så restaurangen känns lagerlokalaktig, på lite sådär hippt modernt sätt. Om man har tur (och gillar honom) så kan man träffa på Martin Stenmark där, han är stammis och hans syster jobbar där.(Enligt mamma som sett honom på Förkväll tidigare i veckan och berättat det...) Vet dock inte vem hon är, men Martin var inte där i lördags, var väl upptagen med skrikande Ladies någonstans i Sverige..
Mailade i förväg om att det skulle bli en glutenintolerant, fick inget svar på mailet och tänkte väl att det inte blivit läst. Blev då glatt överraskad när servitrisen började med att fråga om vilken person det var som var glutenintolerant :) Hon hade förberett en lapp där det stod vilka rätter som innehöll gluten, jag hade några rätter att välja på, och kunde även få en av rätterna men då tillagad utan ett av tillbehören. De hade verkligen koll och var måna om att jag skulle känna mig säker. Det här åt jag, varmrätt och efterrätt:


Bakad lax, vinägerkokt fläsk, torkade plommontomater,
saltbakad silverlök, skaldjursmajonäs


~~~~~~~~

Flamberad frukt, mandelbiskvier (gf, gjorda på mandel och potatismjöl!!)
brynt smörkräm, mandel- och vaniljmjölk


Laxen var verkligen himelskt god, speciellt intressant var den saltbakade löken som liksom var mjuk men ändå lite krispig. Efterrätten var också supergod och det var skoj att de drog ut hela flamberingsvagnen till vårt bord och fixade den på plats. Super var också att mandelbiskvierna var hemmagjorda och glutenfria :)


Maten + + + + +
Servering + + + + +
Glutenperspektiv + + + +
Pris + + + + +

Maten var superbra! Serveringen likaså, vi hade en jättetrevlig servitris och det kändes inte som att vi saknade något under kvällen.
Glutenperspektivet var ju egentligen en fullpott, men ett halvt minus för att jag inte fick något bröd till maten, de övriga fick bröd som såg hembakat och himelskt gott ut. Sen så är det en liten lokal och det blir trångt och stimmigt framåt sena kvällen (de hade livband på övervåningen som gav lite högre ljudnivå i lokalen), det får resten av glutenminuset. Annars hade det nog varit en fullpottare i mina ögon.
Priset tycker jag är helt ok för att vara en så pass "bra" restaurang, nu är inte jag någon som går och slänger mig med värsta lyxkrogarna. Men för den maten och servicen så betalar jag gärna det.
Kan inte heller lägga något minus för läget, eftersom det ligger på lagom avstånd hemifrån. Så om det inte går någon buss, kan man lätt vara hemma inom 20 min med en halvrask promenad.
Jag har fått en enkät av dem på mailen och jag ska feedbacka lite (så att jag kan anteckna att jag gör lite av sakerna på min lista) och kanske kan nästa glutenintolerant som kommer dit, få lite bröd till maten ;-)

6 kommentarer:

  1. Vad bra att de förberett och hade koll på läget. Kan tro att man som allergiker känner sig bra mycket säkrare då.

    SvaraRadera
  2. Håller med om att det är lite kul när det finns bra restauranger i förorten. jag flyttar söder om stan nästa år, kanske ska ta mig en tur till Telefonplan då. Trist att du inte fick bröd till maten men annars verkar ju servicen utmärkt. Ibland blir jag lite sugen på att prova baka glutenfritt bröd men jag känner ingen glutenintolerant så det känns lite onödigt. kanske provar ändå någon gång bara för att se hur det är.

    SvaraRadera
  3. Erika - Ja, det är verkligen skönt när det känns att de har koll på läget!

    Erka Perka - Det tycker jag att du ska göra, det är helt klart värt en resa till Telefonplan! Har iaf lämnat mina brödkommentarer i enkäten nu, så nästa gång kanske det finns bröd...
    Det är enklare att baka gf fika än matbröd och bullar, men det kan vara spännande att testa om man gillar lite utmaningar :)

    SvaraRadera
  4. SV: Jag köpte formarna på panduro , de är egentligen tvålformar men går utmärkt att använda som pralinformar :D

    SvaraRadera
  5. Ser jättegott ut! Vad bra att det blev så högt glutenbetyg också :)

    SvaraRadera
  6. Josefin - Tack, jag ska kolla panudor då :)

    Helena - Det var verkligen gott och jag kände mig så väl omhändertagen :)

    SvaraRadera