måndag 4 oktober 2010

Zwetschken knödel - plommon knödel

Det börjar verkligen bli höstruggigt ute, det blåser och är kallt. Då är det skönt att stanna inne om kvällarna och, som ikväll, unna sig något smarrigt! Det här är receptet kommer ifrån Österrike och man kan variera den med frukt efter säsong, på sommaren så blir det gott med jordgubbar eller aprikoser. Eftesom det är en varm godsak, så passar det alldeles utmärkt när det är lite kallt och ruggigt ute!
Detta blir mitt bidrag till  Månadens sötsak som i oktober har temat Höst.



Zwetschken knödel (ca 8 st)
Deg:
500g kesella
60g smält smör
200g lailas gula mjölmix
2 ägg
1tsk salt
1msk vaniljsocker

Fyllning och utbakning
8 urkärnade plommon (eller 4 som man delar om de är stora)
1/2dl mjölmix till utbakning

Till stekning & servering
60g smör
2-3dl glutenfritt ströbröd
Florsocker

Rör ihop alla ingredienser till själva degen, låt den vila i kylen ca 30 min. Det här ska vara en väldigt kladdig deg (iallafall den glutenfria varianten), så ha inte i för mycket mjöl, då kan det lätt bli för torrt. Det är bättre att ha mer mjöl vid själva utbakningen.
Mjöla händerna väl och skeda upp en stor klick deg, platta ut med mjölade fingrar. Lägg ett plommon i mitten och tryck försiktigt ihop så att det blir en boll. Försök att få så tätt som möjligt, annars kan frukten lätt rinna ut när man kokar den och då kan hela knödeln spricka. Om plommona skulle vara sura, så kan man lägga i en sockerbit på kärnplatsen.
Koka sen i en stor kastrull med vatten i ca 10-15 min eller tills knödlarna flyter upp till ytan. Låt dem rinna av.
Smält smör i stekpanna och tillsätt ströbröd. Det är bäst att steka knödlarna i omgångar, så ta inte allt smör och ströbröd på en gång. Lägg ner knödlarna två i taget och rulla runt dem så att de täcks av ströbröd.
Pudra över florsocker och njut medans de är varma!




5 kommentarer:

  1. Det där såg riktigt gott ut. Perfekt att använda plommon till så här på hösten.

    SvaraRadera
  2. Erika - De är verkligen goda! Så om du har några plommon över får du prova göra dem ;-)

    SvaraRadera
  3. Det här var ju en spännande grej =) Gott med plommon!

    sv ang ägg-fritt basrecept på cupcakes: svarade hos mig också, men upprepar mig ifall du inte hittar tillbaka. Tror säkert jag kan tipsa om ett bra basrecept beroende på vad du är ute efter smakmässigt. Allt på min blogg är äggfritt så kanske kan du hitta något genom att browsa i cupcake-kategorin? jag bör ha skrivit ut/refererat till alla recept jag använder, annars får du klaga! :)

    SvaraRadera
  4. Åh, vad gott! Min mormor brukar göra Aprikosen knödel :)

    SvaraRadera
  5. Helena - Åå det är så gott med aprikoser i!! :)

    SvaraRadera