måndag 11 oktober 2010

GF Sötsalta Jordnötskakor

Jag och trollet bakade igår kväll. Hittade receptet hos Tea på Söta saker häromveckan, och då jag hade en massa jordnötssmör kvar efter mitt Browniebak, så tänkte att jag skulle provbaka dessa vid tillfälle. Och det blev alltså igår.
Väldigt enkel smet att göra och trollet tyckte att det var skoj att göra bollarna och sen platta till dem med gaffeln. De flöt ut en del, så själva gaffeltrycket syns inte så mycket. Ska nog lägga till lite pofiber vid nästa bak, så kanske de blir lite tjockare?  Men de blev jättegoda och jag gjorde de sista tre gigantiskt stora och lät bli att platta till dem, de blev superfina! Jag tror att det här receptet kan bli en bra bas för en smarrig cookie, med en massa extra smarrigt gojs i.
Trollet älskade kaksmeten och gick till sängs med en aningens ont i magen. Vi kanske ska låta bli att börja baka så sent som det blev igår? Det blev middag, kakdeg, smaka kakan och sen skulle hon absolut ha kvällsfikat (yoghurt+macka) också...

Sötsalta jordnötskakor

1 dl socker
1 dl farinsocker
100 g smör
1 tsk vaniljsocker
1 dl jordnötssmör
1 ägg
2 3/4 dl Lailas gula mix
1/2 tsk salt
1tsk bakpulver
Blanda socker, farin, smör, vaniljsocker och jordnötssmör.
Rör i ägget.
Blanda mjölet med salt och bakpulver och rör i.
Forma till små bollar och lägg på plåt med bakplåtspapper. Platta ut bollarna med en gaffel så att de blir randiga. Grädda i 200 grader i mellan 8 och 10 minuter.

6 kommentarer:

  1. Du vann föresten i min tävling!!, :) så jag skickar dig ett mail så jag kan få din adress och skicka kryddorna :)

    SvaraRadera
  2. Helena - Jag såg det, så roligt!!! Jag har mailat adressen :)

    SvaraRadera
  3. Jag såg också dessa kakor hos Tea och de står på min att-göra-lista... så någon gång ska jag testa. Det låter otroligt gott.

    SvaraRadera
  4. De kakorna hamnar på min att-göra-lista oxå, låter otroligt gott! :)

    SvaraRadera
  5. hej Jo de lutar det är Andreas whiskyglas och de är spetsiga i botten. Och Gud vad gott det var. Det är garanterat någon vi gör igen. Och gud vad lätt de trodde jag inte.

    SvaraRadera
  6. Erika och Annica - de är verkligen supergoda, sitter och mumsar varje kväll med ett glas mjölk så snart är de slut...

    Åsa - bra, då såg jag inte helt fel ;)

    SvaraRadera