lördag 23 oktober 2010

Trollets fuskpepparkakor

På väg hem från dagis sa Trollet att hon ville baka pepparkakor, sa att vi kunde ju prova göra "vanliga" kakor men använda pepparkaksformarna. Fick inspiration från Erika-Bakglädje's recept på bakpulverfria vaniljkakor. Mitt i allt så kom jag på att jag ju hade vunnit julkryddor häromveckan och då var de ju med en påse pepparkakskryddor. Så vi gjorde en egen variant av Erikas recept och bytte ut vaniljsocker mot en påse pepparkakskryddor, tog lite mindre mjöl i degen och använde flytande smör (men nästa gång blir det rumsvarmt smör).
Det blev faktiskt väldigt bra pepparkakor! Inte som vanliga riktiga, men som glutenfria så måste jag säga att jag är väldigt nöjd! De blev väldigt bleka, men det kan ju fixas till. Kanske med ett mörkare socker och florsocker? Och så är ju det inte riktig pepparkakskänsla när man tuggar på dem. Men om jag jämför med den frysta gf degen som jag köpte på "Mat för livet"-mässan förra året, så är den här tusen gånger bättre. Den från mässan gick nästan inte att kavla ut eller få hela kakor med. Men med den här degen så är jag modig och tror nästan att det skulle kunna gå att få till ett glutenfritt pepparkakshus i år :). Det blir ett projekt i december!

Trollets fuskpepparkakor
100 g strösocker (1,1 dl)
100 g florsocker (1,7 dl)
1 påse pepparkakskryddor
2 st ägg
400 g Lailas gula mjölmix
2 dl flytande smör (alt 200g kallt smör, om du har mixer eller rumsvarmt smör för handkrafsbakning)

Mjöl till utbakningen

Gör så här:
Rör ihop alla torra ingredienser, tillsätt ägg och flytande smör och rör ihop snabbt till en deg. Eller använd en matberedare. Låt degen stå i kylskåpet minst en timme.
Kavla ut och tryck ut dina kakor, grädda i 175 grader i 9-12 minuter beroende på tjockleken på kakorna.



3 kommentarer:

  1. Tack för fikat idag.Dom var jättegoda,pepparkakorna!!! Kram

    SvaraRadera
  2. Vad smart att ha i pepparkakskryddor. :-) Jag börjar längta till julen nu (eller har gjort det ett tag) så pepparkakssmak låter inte fel. Vad fint dekorerade de är. Jag måste låta Algot vara med och dekorera lite snart igen, jag har hållit honom borta från degarna eftersom han varit sjuk, men nu kan han vara med igen. :-)

    SvaraRadera
  3. Mammis - Varsågod :)

    Erika - det blev ju lätt lite julstämning i fredags när det kom snö :) Ska prova dina vanljkakor med bakpulver och jämföra lite i konsistens och så. Blev så glad när ditt recept blev så lyckat som glutenfritt :)

    SvaraRadera