söndag 3 oktober 2010

Glutenfri söndagspaj - med kyckling, ricotta och spenat

Det var nog över ett år sen jag gjorde matpaj sist. Då blev pajskalet inte så bra, det kändes som att det blev som små torra kulor i skalet, helskumt. Därför har jag nog helt enkelt undvikit att göra paj. Men det är ju så himla gott och så hittade jag ett recept på Annica's blogg, det är skoj att gå in på olika bloggar och bli inspirerad. Hennes recpet verkade enkelt och smidigt och jag har aldrig gjort pajskal med kesella tidigare. Jag lade bara till lite pofiber och använder annan mjölmix än Annica. Och så upptäckte jag som Annica också gjorde, att jag borde ha smörjt formen. För det blev lite knepigt att få loss kanten. Men det blev gott och jag kommer göra mina pajskal med detta recept flera gånger!!
Pajskal

1 brk kesella
2 dl lailas gröna mjölmix
1msk pofiber
2msk smör

Dagens fyllning:
2 kycklingfiler i strimlor
1 paket bacon i strimlor
2 dl spenat (använde frusen)
1brk ricotta
3 ägg
2 dl mjölk

Blanda ihop alla ingredienser till pajskalet i en skål och låt stå i kylen i ca 10 min. Tryck ut i pajform och grädda i 225 grader i 10 min.
Förstek kyckling, bacon och tillsätt spenaten på slutet. Häll allt i pajskalet och klicka ut ricottaosten.
Vispa ihop ägg och mjölk och häll över pajen. Grädda i 200 grader i ca 30 min.



5 kommentarer:

  1. Vad kul att du gillade receptet på pajskalet Therése!! :)
    Din fyllning lät också väldigt god! Spenat är ju underbar att använda i pajer och lasagne!

    SvaraRadera
  2. Kul med ett bra recept på paj.. jag äter sällan det men vill ju ändå ha ett alternativ!!!!!!

    SvaraRadera
  3. Ja, det kändes bra att jag vågade på mig paj. Konstigt att ett litet misslyckande kan göra att man helt undviker en godsak som paj...
    Tack för receptet och inspirationen Annica!!

    Susi, kommer defenitivt göra det fler gånger. Annars blir det som för dig, alltför sällan paj tyvärr...

    SvaraRadera
  4. Åh den såg god ut! Ricotta är riktigt gott tycker jag!

    Ja visst är apelsiner och clemetiner också jättegoda! Det luktar så otroligt gott när man skalar en julclementin, och jag åt en sådan idag :)

    Hoppas du får en trevlig fredagskväll!

    SvaraRadera
  5. Helena :) tack! Ååå, har du hittat goda clementiner nu!! Måste nog handla snart :)

    SvaraRadera