lördag 9 oktober 2010

Chokladmaränger

Fick ett gäng äggvitor över från pastabaket och var tvungen att göra något innan de börjar smita ut från kylen när man öppnar dörren. Jag är nog världsmästare på att kasta oanvända livsmedel. Men har blivit lite bättre det här året, hade det som ett tyst årslöfte - inte kasta så mycket mat! Men fortfarande så ligger gurkor och morötter illa till här hemma. Vågar inte räkna ut hur mycket gurkpengar jag kastat...

Men nu har jag räddat några äggvitor iallafall, sen vet jag ju inte om vi hinner äta alla eller om det blir så att några hamnar i skräppåsen iallafall. Men då har jag ju inte kastat alla äggvitor ;-)
Hittade receptet hos Helena - matresan, tog lite mindre socker bara och hade ju fyra små vitor kvar..

4 små äggvitor
1 1/2 dl socker
50g mörk choklad

Sätt ugnen på 125 grader. Häll äggvitor och socker i en skål. Vispa med elvisp tills blandningen är tjock och lite styv. Bryt chokladen i bitar och lägg i en skål och värm över vattenbad. Häll chokladen i äggsockerblandningen. Rör bara om med några få tag så att massan blir strimmig i färgen. Klicka ut i stora klickar på en bakpapersklädd plåt. Sätt in i ugnen i ca 60 minuter.

4 kommentarer:

  1. Chokladmaränger låter inte helt fel. :-)
    Har aldrig gjort det själv, men blev väldigt sugen på att testa. Vet bar ainte när jag ska inna testa alla jag vill baka. Det är nackdelen med att mat- och baksurfa, man hittar otroligt mycket smarrigt men man har inte tid att testa allt. Men får jag äggvita över någongång så ska jag testa.

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du testade receptet :) Och den där diskborsten tror jag att jag köpte en likadan som du. Det rosa piffade upp lite trevligt i köket! :)

    SvaraRadera
  3. Helena L - Visst är det gott!!

    Erika - Visst är det lite "jobbigt" att det finns så mycket som man vill testa och att tiden inte riktigt räcker till! Men det är så himla kul att det finns så mycket att inspireras av!!

    Helena - ja, det dök upp så passande när jag hade äggvitor kvar :) Ja, visst är det en piffig diskborste :)

    SvaraRadera