onsdag 29 september 2010

Trollets favoritkakor: syltkakor eller hallongrottor

Det hinns inte med så mycket bak och fix på mina trollveckor, så för att få göra något, så försöker jag göra sånt som även hon gillar. Det var jättelänge sen vi gjorde syltkakor och jag hittade ett recept i senaste Bullentinen (tidning från svenska celiakiförbundet) som jag ville prova. Det verkade var ett väl utprovat recept, Virginia Küst heter hon som bakat fram det här receptet. Har provat något annat recept tidigare, men de har blivit så himla smuliga, alltså ingen kaka som man kunde smygäta för det blev smulor över hela köket efter en enda kaka... Hon hade även jättemånga tips om hur man ska lyckas med sin hallongrotta. De kommer i slutet av inlägget... Och för att få sitt eget optimala recept så ska man provgrädda en kaka och sen åtgärda med mer smör eller mer mjöl etc. Idag blev det dock bara tjoff in i ugnen, det funkar inte riktigt att stå och provgrädda en i taget, låta svalna och utvärdera och börja om igen. Inte när det finns kakmonster som skulle kunna äta upp all deg innan den hunnit åka in i ugnen. Men det var verkligen bra tips och råd, så jag ska nog testa tipsen själv någon gång. De blev jättesmarriga och inte smuliga alls, men de blev lite sega, vet inte om jag hade dem för länge eller för kort tid i ugnen. Eller om de var för "varma" innan ugnen, eller för mycket sylt... Nästa gång blir det syltkaksverkstad ;)

Hallongrottor, ca 30st

125g smör (osaltat och rumsvarmt)
3/4dl socker
3 dl Lailas gula mjölmix
1 tsk bakpulver
1 1/2 msk Pofiber
1/2 dl marsanpulver
Hallonsylt

  1. Blanda marsanpulver, bakpulver, pofiber i en skål.
  2. Rör socker och smör poröst.
  3. Tillsätt sen de marsanblandnigen och blanda väl.
  4. Därefter häller du i 2 dl mjöl och arbetar samman till en deg. När du knådat degen smidig, tillsätter du restrande mjöl lite åt gången och knådar smidigt mellan varven.
  5. Täck degen med lock eller plastfolie och ställ i kylen i ca 30 min.
  6. Sätt ugnen på 175 grader.
  7. Gör en liten rund boll och lägg den i en liten pappersform. Gör en liten fördjupning i bollen. Lägg en liten klick hallonsylt i gropen.
  8. Grädda i mitten av ugnen ca 8-12 minuter.

lite platta, men väldigt goda...
Några av Virginias tips:
  • Om kakan blir för smulig och knastrig kan du ha haft den i ugne för länge eller så har mängden mjöl varit för liten. Provbaka igen i färre minuter och se om den fortfarande blir smulig och knastrig. Isåfall kan du ta i lite mer mjölmix, 1-2msk.
  • Testa degens konsistens, forma en liten boll och tryck en liten grop med lillfingertoppen för att se om det bildas några sprickor. Om det blir sprickor är degen för torr. Tillsätt 1-2 tsk rumsvarmt smör, en tsk i taget och knåda degen smidig.
  • Om degen istället har blivit för smetig av för lång tids knådning eller pga att det är för varmt i köket, kan man lägga degen i kylen i 30 min innan testbakning.

10 kommentarer:

  1. Jag har också ett litet kakmonster som tenderar att vilja äta upp degen innan kakorna ska gräddas. Lite stressigt att baka med honom :-) Vad gott med marsanpulver i degen Det har jag i julens kanelhjärtan men jag har aldrig provat det i hallongrottor. Ska jag lägga på minnet.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är inte lätt att baka när man har något som vill äta upp degen. Det finns en här hos mig också. :-) Men det är otroligt roligt att få hjälp i köket.

    SvaraRadera
  3. Kom på en sak som jag tänkt fråga. Vi ska ha 40-årskalas för min man senare i höst/vinter och det kommer kanske en person som inte tål gluten. Har du något tips på glutenfri tårtbotten?

    SvaraRadera
  4. Härligt! Får börja öva mig mer att baka nu... snart dags för vår grupp att fixa kyrkkaffet och dessutom har jag börjat på en fiolkurs där vi fikar varje gång och jag behöver ha nåt med, dessutom blir det nån gång min tur att baka till hela gänget, och då vill jag naturligtvis baka nåt som jag också kan äta! Än så länge har jag inte lyckats klockrent med nåt...:(

    SvaraRadera
  5. Tack för att du delar med dej av tips på dessa underbara kakor! Sonen kommer att bli väldigt glad när vi kan baka dem glutenfria!! :)

    har nyligen gått med i celiakiföreningen så vi har inte hunnit få någon tidning än..

    SvaraRadera
  6. Erka Perka: Ja, visst kan det vara lite stressigt att baka med små kakmonster :)

    Erika - bakglädje: Jag kan lägga ut ett recept på en tårtbotten, som jag verkligen tycker är superbra. Kollar på det i helgen :)

    Susi: Har du fått hem något recepthäfte från Semper? Där finns ett recept på Kärleksmums, som jag(nästan)alltid har lyckats med.Perfekt att frysa in och bara plocka ut några bitar när det behövs! Matbröd är en annan historia, där är det få gånger som det blivit bra. Men vi får baka och tipsa varann och till slut så hittar vi ultimata bakrecept :)

    Annica-annicake: Varsågod, det är kul att få tipsa om mina favoriter som jag gör glutenfria :) Ni får ta er ann alla hans favoriter och göra dem glutenfria tillsammans :)

    SvaraRadera
  7. Jag har ett sånt häfte nånstans som jag fick av dietisten. Får kolla det!!! Bakade en kokoskaka i veckan, ur LCHF-bakboken (fast hade socker istället för sötningsmedel) och den var inte så illa faktiskt.

    SvaraRadera
  8. Åh hallongrottor är så himla gott! Var länge sedan jag bakade sådana, annars var det en favorit när jag var liten...

    SvaraRadera
  9. Hej!

    Det var roligt att du tycker om mitt recept på hallongrottor :)Jag läste att de blev sega och det kan bero på att du inte delat av receptet exakt, som med bakpulvret tex. Det kan verka petigt, men det är ofta det lilla som gör det ;) Lite svårt att se på bilden, men jag tror du haft på lite för mycket sylt också.

    Såg att mina recept ligger ute på google, så ni som inte har det numret av Bulletinen kan leta på mitt namn eller kolla via länken nedan. Där kan ni tex hitta recept på saftiga kärleksmums. Sockerkakan blir godast av att först frysas in och sedan tinas innan man äter den, men chokladkakan kan ni äta direkt. Det bästa, är att alla dessa kakor kan tas med på era resor i vanliga bunkar/plastpåsar utan att bli torra eller smuliga. De håller sig saftiga i flera dagar! När jag har testat, har de tom hållit sig upp till en vecka, utan att jag behövt ha de i frys.

    Ha det bra och lycka till! :)

    http://www.celiaki.se/Artiklar/Recept-i-Bulletinen/

    SvaraRadera
  10. Virginia - Det kan nog vara så att receptet inte blivit exakt, brukar bli så när jag bakar med trollet, en del hamnar utanför bunken osv. Hihi...

    SvaraRadera