onsdag 22 september 2010

Mich's filegryta med Ajvar relish

Köpte en stor burk Ajvar relish i förra vecka när jag skulle testa ett fiskrecept från Erka Perkas blogg, och nu hade jag ju helt plötsligt massor med ajvar kvar och inte speciellt många receptideér. Men idag så gjorde Mich en av sina "vanliga" fläskfilerätter och den kryddar han alltid med paprikapulver, mest för att få lite mer färg på rätten. Då tänkte jag att lite ajvar skulle kunna piffa till det hela och det blev väldigt smarrigt!

Mich's Fläskfilegryta

ca 600g fläskfile i skivor
1 finhackad lök
1 brk champinjoner
vatten
1 dl Ajvar relish
2 msk creme fraiche

Tagliatelli
Haricotes verts

Fräs löken och tillsätt champinjonerna och späd med lite vatten, lägg ner fläskfilebitarna och låt allt få puttra tills köttet börjar bli färdigt. Plocka tillfälligt ut köttet och blanda ner ajvar relish och creme fraiche, lägg tillbaka köttet och låt det puttra lite till. Servera med pasta och haricotes verts :)


Pastan blev lite grötig, men det beror nog på att den är glutenfri (eller att vi kokade den i en för liten kastrull med för lite vatten, orkar bara inte att plocka fram stora pastagrytan... Men ibland är det lite lurigt att få till vissa pastasorter/märken. Idag blev det majstagliatelle från MolinodiFerro, som jag förmodligen köpt på IcaMaxi ;-)

7 kommentarer:

  1. Jag tycker också att glutenfri pasta (de flesta iaf) lätt blir grötigare än vanlig pasta, man får inte koka för länge... Vad gott det där lät, bortsett från att jag inte är så förtjust i Ajvar Relish.

    SvaraRadera
  2. Vad glad jag är att du tittade in hos mig och sa hej, så jag kunde hitta hit till dig. Härligt med glutenfria tips!

    Jag har en fråga: utomlands har jag vid ett flertal tillfällen sett 'Gluten free baking powder'. Betyder det att vanligt svenskt bakpulver som man hittar i butiken innehåller gluten? Det är inte vad jag hade gissat, men ibland är det ju inte helt uppenbart vad som innehåller vad.

    SvaraRadera
  3. Susi, visst är det svårt att få till koktiden, tycker dock att semper får ett plus av mig för deras spagetti brukar bli helt ok.

    Cecilia, kul att du tittade förbi! Jag har inte undersökt de svenska bakpulvrena något närmre, men kollade det som jag hade hemma (icas) och då är det potatisstärkelse i. Skulle kunna tänka mig att det då kan finnas sorter där det finns vetestärkelse i och att de då har valt att märka ut de som är helt glutenfria. Måste nog kika lite på bakpulversorterna på Coop när jag handlar idag. För jag har aldrig tänkt på att det skulle kunna innehålla gluten. Jag undersöker :)

    SvaraRadera
  4. Hej Thérese, då kanske jag ska ta och göra nån pastarätt inspirerad av Michs gryta i helgen, så jag blir av med min burk jag med :-). intressant med majspasta. det känner jag för att prova även om jag inte är glutenallergiker. Är det gott?

    SvaraRadera
  5. Vilken trevlig blogg du har. Och verkligen bra att du bestämt att du skall kunna äta som alla andra! Kommer kika in här för recept fler gånger... de där digestivekexen vill jag gärna testbaka!

    SvaraRadera
  6. Erka Perka: Kikar in efter helgen och kollar om du blivit av med lite ajvar ;) Jag tycker att majspastan smakar ungefär som annan pasta, kanske att den har lite "tunnare" smak på nåt sätt, svårt att beskriva. Du får testa helt enkelt!

    Helena: Tack och välkommen, kul att du hittat hit! När man som jag har varit "vanlig" hela livet, så går det bara inte att vara utan vissa saker och då måste jag bara se till att jag får det :) Det är frustrerande och spännande :)
    Jag är verkligen nöjd med kexen! De måste du defenitivt prova baka!

    SvaraRadera
  7. Yummm!
    att bra recept!
    Jag använde översättaren ... Jag hoppas att jag har förstått saken rätt ...
    Jag prova ikväll ... men med min favorit pasta .. som Pastificio La Rosa...
    italiensk pasta, bra bra
    Hallå, Angela - Italy

    SvaraRadera