söndag 12 september 2010

Smarrig Leilapizza och tomatsås

Då fortsätter jag med ytterligare ett Leila-recept! Det finns även ett par recept på efterrättspizzor som ser hur smarriga som helst ut. Men de får jag prova en annan dag. Nu översätter jag receptet direkt så som jag gjort den idag, det ska var 1 dl durumvete och jag vet inte riktigt hur jag ska översätta den till ett glutenalternativ, men jag gjorde en Cajsa Warg; man tager det man haver, så då blev det rismjöl. Får ju tillfälle att testa flera gånger och kan tänka mig att bovete kanske skulle vara lite mer likt durum??
Vi kör på en långpannepizza, vilket känns lite lättare när man är tre stycken hungriga och så kör jag lite safe och kan då trycka ut degen som är väldigt kladdig...
Grundrecept pizzadeg (1 tjock långpannepizza)

15g färsk jäst
3 dl ljummet vatten
2 tsk socker
1 tsk flingsalt
2msk olivolja
1 dl rismjöl
ca 7dl Lailas gula

1. Smula jästen i en bunke och lös upp den i vattnet. Tillsätt strösocker, flingsalt och olivolja.
2. Tillsätt rismjöl och lite mjöl i taget och knåda degen i maskin i cirka 10 min.
3. Låt jäsa under plastfilm i ca 45 minuter. Sätt ugnen på 250 grader.
4. Häll smeten/degen i långpannan, tryck ut med mjöliga händer
5. Smaksätt med valfri fyllning, grädda mitt i ca 20-25 min för en långpannepizza, kortare om man delar den på två eller tex gör fyra mindre...

Tomatsås till pizza (till en pizzadeg)

Det står ju så fint i boken; Se till att hitta riktigt söta solmogna tomater. Det är ju lite dåligt med solmogna tomater, så det blev bara vanliga kvisttomater från coop...


2 klyftor vitlök
5 solmogna tomater
1msk smör
1msk flytande honung
1tsk vitvinsvinäger
Flingsalt
Svartpeppar

1. Skiva vitlöken tunt och tärna tomaterna fint.
2. Fräs vitlöken lätt i smöret.
3. Tillsätt honung och tärnad tomat. Koka såsen tills tomaterna är helt mjuka och såsen har tjocknat, ca 20 min.
4. Smaksätt såsen med vinäger, salt och peppar. Låt svalna.

                                                              ~~~~~~~~~~~~
Ja, väldigt kladdig blir degen. I grundreceptet så var det 5-6 dl mjöl, men jag tog i nästan 7, för den var väldigt rinnig. När den jäst var degen lite fastare, men väldigt kladdig ändå, så var beredd med massa extra mjöl. Nu gjorde vi en långpanna och jag tror att nästa gång delas den på två och plattas ut ännu tunnare. Det tog lite tid innan degen blev riktigt genomgräddad, ca 20-25 min. Men den blev så god, degen blev krispig på kanterna och på undersidan. Jag gjorde en Capricosa-variant med skinka, champinjoner och mozzarella.
Tomatsåsen var ok, men behöver nog extra kryddor för att bli extra smarrig. Mich tyckte att den var för söt, så det kanske var söta solmogna tomater på Coop iallafall?!

6 kommentarer:

  1. Jag blev jättebesviken på bovete när jag gjorde pannkakor:( Men det kanske funkar bättre till annat. Så den här pizzabottnen blev bra? Ska träffa min syster om 2 veckor och hon föreslog att göra pizza... kanske skulle testa detta. Men om man inte har maskin att göra degen i, kan det bli bra då?

    SvaraRadera
  2. Det tror jag nog att det kan bli, degen blir ju ganska rinning/kletig, så jag tror inte att det blir så jobbigt att göra den för hand, ni är ju två så ni kan turas om då ;)

    SvaraRadera
  3. Jag skulle ha i lite fiberhusk i degen så kanske den inte blir riktigt så rinnig, utan att bli stabbig som den lätt blir av mer mjöl.
    Vad tror du, skulle det ha hjälpt?
    Jag har nyss hittat till din blogg. Jättenyfiken på att höra hur det går med att avglutenifiera Leilas bakverk!

    SvaraRadera
  4. Hej Karin, kul att du hittat hit :) Jag ska prova med lite extra fiberhusk nästa gång eller kanske pofiber? Jag tror att det kan hjälpa, tack för tips :)

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Nu har vi testat pizzan efter "ditt" recept. Nåja, nu blev det ju inte riktigt så eftersom vi inte hade Lailas gula och inte rismjöl heller. Jag tog 5 dl Lailas blåa och 1,5 dl Finax gröna (med fibrer). Det blev inte alls rinnigt utan för mycket mjöl direkt. Jag fick köra i 0,5 dl vatten till.
    Jag kavlade (jodå, inte alls kladdigt) ut degen på en plåt utan problem.
    Den blev rätt tjock, ungefär som panpizza, blev din det också, eller var det som "vanlig" pizza? Bakade ungefär 15-17 minuter i ugnen.
    Hur som helst så var det gott. Intressant att det kan bli så olika beroende på mjölsort.

    SvaraRadera
  6. Hej Karin! Ja, verkligen intressant att det blir så olika. Kanske det har med vetestärkelsen att göra? Sen så är rismjölet ganska "tunnt". Min Pizza blev också som panpizza, nästa gång tänkte jag köra ut på två plåtar och ska pröva något annat än rismjöl.
    Det här receptet har klart varit det bästa pizzabrödet som jag har provat :)

    SvaraRadera