fredag 24 september 2010

GF New York strawberry cheesecake

Passar utmärkta att avsluta den här glada veckan som den började, med lite New York feeling. Alltså nästa recept från One more slice blir en New York cheesecake. Använde mina egenbakade glutenfria digestivekex till botten. Har provat dem nu såhär några dagar efter baket och är verkligen jättenöjd med smaken, tror att det är så nära som man kan komma "vanliga" i smaken, ett plus är att de inte är lika torra! De är väldigt porösa och gick väldigt bra att smula sönder med händerna.
Igår var jag på Hötorget och köpte jordgubbarna, blev också erbjuden att köpa "JÄTTEBILLIG; halva pris kantarell". Älskar Hötorget :) Men just då nöjde jag mig med gubbarna och lite höstblommor till balkongen...

New York strawberry cheesecake

Kexbotten
300g glutenfria Digestive
150g smör

Fyllning
600g philadelphiaost
2 1/2dl kesella 10%
1dl strösocker
1dl maizena
2tsk vaniljsocker
3 ägg
1dl vispgrädde
200g vit choklad

1 liter färska jordgubbar
2msk strösocker

  1. Sätt ugnen på 175 grader
  2. Krossa kexen fint i en mixer. Smält smöret och blanda med kexsmulorna. Tryck ut kexblandningen till en botten i en kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter.
  3. Förgrädda botten i mitten av ugnen i ca 10 min och låt svalna.
  4. Vispa philadelphiaost och kesella krämigt i en skål.
  5. Rör ner strösocker, maizena och vaniljsocker.
  6. Rör i ett ägg i taget och sist vispgrädden.
  7. Skiva jordgubbarna och mosa dem med strösocker, sila bort saften och blanda ner i smeten.
  8. Bryt chokladen i bitar och smält över vattenbad och blanda ner den varma chokladen i smeten.
  9. Häll smeten över kexbotten.
  10. Grädda cheesecaken i mitten av ugnen i ca 40 minuter. Täck den eventuellt med aluminiumfolie när den blivit gyllene (om det är lång gräddningstid kvar), så att den inte blir för mörk. Var försiktig så att inte folien fastnar i kakan.
  11. Stäng av ugnen och låt kakan stå kvar i eftervärmen i cirka 30 minuter.
Blir ju inte klok på gräddningstider och just det där mitt i ugnen, alltså på min ugn finns det inget "hack" precis mitt i ugnen, känns det som iallafall. Det känns som att det antingen blir lite för högt upp eller lite för långt ner, aldrig mitt i. Därför satte jag caken mitten/ner först och det skulle nog hellre vara på den högre mitten. Jag hade den inne lite mer än 60 min, de sista 35 min höjde jag upp den ett snäpp och då började den få färg och smeten började stanna.
Måste verkligen köpa mig en ny kakform, min är otät och släpper ner kakbottenfett på ugnsgolvet så att det börjar osa fett i hela köket. Tur att jag var beredd på det och hann torka bort emellanåt, annars kan det ju lätt bli att brandlarmet börjar tjuta...

Vi kunde inte hålla oss utan tog ett smakprov när den fortfarande var ljummen. HUR GOD SOM HELST!!!



Mmmmmm, så gott!!!!

10 kommentarer:

  1. Åh, den ser ju hur god ut som helst!!
    Tur att det funkar lika bra med glutenfria digestivekex! :)

    SvaraRadera
  2. Tack,Therese! De var super goood!!! Kram/ Mamma och Pappa

    SvaraRadera
  3. Nämen jädrars vilka goa grejer du bakar å lagar! Vilken källa din blogg är till tips när det gäller recept för den som inte tål gluten!
    Jag är egentligen också glutenallergiker. Levde glutenfritt tills jag var 17 med ett par års paus i dagisåldern då dom på den tiden trodde att detta var något som växte bort. Då hade man heller inte insett att havre går bra utan det var bort med alla 4 sädeslagen.
    Ska genast spara din blogg som favorit!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Tackar allihop! Den var verkligen supergod och räckte till många provsmakare :) Jag tror att jag och Mich fick den ultimata upplevelsen när vi åt den lite halvljummen, det var verkligen himmelskt gott!!

    Annelie, skoj att du kikar in!! Jag är inne hos dig ibland och spanar in ditt fina hus och gokillarna! Fattar du att det snart är 6 år sen vi låg på bb med storskruttarna?? ujuj.. Hur funkar det för dig idag då? Med gluten alltså?

    SvaraRadera
  5. Detta måste jag testa, precis som dina digetsivekex! Jag lägger till din blogg balnd mina favoriter :)

    SvaraRadera
  6. Hej Thérese! Tack för din fina kommentar.

    Kakan ser jättegod ut

    SvaraRadera
  7. Tips - lägg en bit alu.folie under formen (forma runt den på undersidan) då brukar det hålla lite tätt och du behöver inte torka hela tiden..

    Jag älskar att du kör "Leila goes gluten" - jag har så många gånger tänkt köpa hennes böcker, men tycker att det kännts jobbigt att "omvandla" varje recept! En stjärna till dig!

    // Malin

    SvaraRadera
  8. Malin - tack för tipset :) Och för stjärnan =) Det är inte alltid plättlätt att omvandla, men jag försöker att göra några försök iallafall :)Men köp boken!!! Många recept kan man ju bara ta gf mjöl rakt av. Sen blir det lite knepigare med brödbak och så. Men kakor och bakverk tycker jag har gått superbra.

    SvaraRadera