torsdag 2 september 2010

Vinn eller få sparken…

Håll med om att vad valet förfular städerna!! Valplakat överallt och små o-charmiga trähus… Jag mår nästan lite illa varje dag när jag måste se alla fula valaffischer uppställda på rad. Så därför brukar jag blunda när jag kliver av bussen och kanhända att jag råkar bumpa in i någon, - Förlåt, men var inte orolig bara lite valignorans-bumpning, inget illa ment…
Och nu börjar valfestivalen likna ett fotbolls-VM. Klarar du inte att ha pli på dina gubbar så att ni vinner hela klabbet, så blir du kickad och förvisad till ett knattelag i någonstans i de djupaste skogarna… Det är kanske lite samma sak; politik och fotboll??

Jag menar Italien köper Zlatan och Maud köper Linda B. En spelare väljer att lämna landslaget, förvisar sig själv till Spanien eller något annat varmt land, men de kommer nästan alltid tillbaka om det passar och de är tillräckligt stora. Många politiker har ju själva tagit lite ”politiktimeoff”, kanske var de också i Spanien en sväng och slickade sina sår, men kommer tillbaka…

Jag gillar nog fotbolls-VM mer än Valfestivalen. Det kanske är därför som jag inte fattar att det är val förrän de här sista veckorna innan valet. T.ex. den där morgonen när jag fick ett klistermärkeprytt äpple i handen på väg till tunnelbana, -Ojdå, det är visst valtider nu. Framgick faktiskt inte riktigt på äpplet vem som gav mig det?? Haha, jo det var ju en snäll liten äppelgumma… så tyvärr kan jag inte rösta på er, äpplet var gott… Tack tack! Eller det kanske är något lurt, mitt i valspurten så slänger något parti in äppelklistermärket på något ”politiskt korrekt ställe” som jag råkar se och jag tänker mmm vad gott med äpple. Jag röstar på er? Ska nog gå till Ica och rösta nu, så att jag inte kan bli spurtpåverkad.

Fotbolls-VM märker jag nog av på ett helt annat sätt än valet, min familj är galet sportintresserad, så det går liksom inte att missa ens om man skulle vilja. Sen är jag ju en gammal fotbollstjejja, så det ligger lite närmre hjärtat . Även om jag blivit mer svalt intresserad på äldre dar. Men jag kollar såklart när eller snarare om Sverige är med och spelar. Vilket inte blir så ofta då;)

Men ärligt varför måste man välja om man ska vara mer med blå eller mer med röd?? Kan man inte helt enkel bara vara lila?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar