fredag 3 september 2010

Chokladpannkakor när trollet själv får välja

Igår var de ju torsdag igen och pannkisar på menyn. Trollets favorit nummer ett är chokladpannkakor! Nån gång i vintras så gjorde dom dessa på Bolibompa, då även med bananer och blåbär. Men chokladpannkisarna har liksom stannat som favoriter. Och varje gång vi får med oss en komips hem så blir det direkt choklapannkakskrav. Snäll som jag är, så ställer jag mig glatt och steker chokladplättare eller pannkakor. Försökte en gång med mörk choklad, men de blev totaldissade av två besvikna tjejer. Så numer bli det endast med mjölkchoklad.

Trollets chokladpannkisar (ca 15st)

3 dl mjöl (lailas gula)
6 dl mjölk
3 ägg
salt
riven/hackad mjölkchoklad

Jag har oftast grovahackat chokladen och då blir det lite kletigt när man ska steka. För cholkaden blir ju såklart smält och när man sen vänder pannkakan, så blir det klet och fastbränt. Så jag har stått med stora bitar hushållspapper och torkat ur pannan mellan varje stekning. Men igår så testade jag att riva chokladen på den grova sidan på rivjärnet och blanda i smeten, och det blev så himla mycket bättre. Inget fastbränt i pannan!
Det som är smarrigt med hackad är ju att det blir lite större kletigare bitar i, mer chokladkänsla. Om man vill göra sina pannkakor med stora chokladiga bitar i, så blanda inte i dem i smeten utan lägg på dem efter första vändningen istället!

1 kommentar:

  1. Chokladpannkakor lät ju inte helt illa!! Skulle nog dock välja mörk choklad...:)

    SvaraRadera