onsdag 8 september 2010

Tjejkväll på La Bodega

Igår var jag ute med tjejgänget; skratt, vin och supergoda Tapas. Jag kan verkligen rekommendera La Bodega!!! Vår servitris var jättetrevlig och köket hade koll på gluten. Det är så skönt när man ställer glutenfrågan och får stenkollsvar tillbaka. Jag gillar verkligen när servitrisen, som igår, går till köket och frågar och kommer tillbaka -ja, såhär ligger det till för dig, du kan äta nästan allt utom just det här rätterna... Och så följdfrågan från TACO-Therese - men den här tortilla-blablabla?? Är den gjord av majs då eller? -Nej nej, det är inget bröd det är en omelette, inget gluten...

Det här åt vi, jag tog såklart inte de två sista...

Tortilla Española - Omeletten m potatis och lök

Patatas Bravas - friterade potatisar i tomatsås

Chamipiñones al Ajillo - vitlökschampinjoner

Pollo al Ajillo - Vitlöksbräserad kyckling

Queso Manchego - gudomlig ost

Gambas a la Placha - grillade räkor

Mejillones con salsa Picante - musslor i stark sås

Pan con Ajo - vitlöksbröd, inte glutenfritt

Montados de Carne - Marienrat kött på bröd - inte glutenfritt


Till det drack vi husets rödvin som jag tyvärr inte skrev upp namnet på, men det var himla gott!! Det är så "mysigt" med tapas, bara beställa in en massa smårätter allt vad man är sugen på och bara äta äta äta.Gissa om vi var ett gäng vitlöksstinkande tjejer efter det här?!
Vi blev faktiskt lite smått chockade när vi fick notan. Vi tog ju in 13 tapasfat och vi betalade i slutändan bara 200kr per person, fem personer 1000 spänn, va??? För mat och vin och jag kan säga att vi var supermätta, jag och Vera som ALDRIG säger nej till mat orkade inte ens få i oss de sista kycklingbitarna...

Betyg

Maten + + + + +
Servering + + + + +
Glutenperspektiv + + + + (ger ju alltid ett litet minus för att jag tex inte får gf bröd, sån är jag)
Pris + + + + +

19+ En fullpottare måste jag säga!!

La Bodega ligger lite anonymt på Döbelnsgatan 8, jag har ju tidigare jobbat runt hörnet på Regeringsgatan (i 8 år!) och har aldrig lagt märke till det, verkligen synd! Men nu blir det ett ställe som jag kommer att återvända till!

Och stort tack till Tjejerna för en trevlig kväll!!

6 kommentarer:

  1. Det här måste jag testa när jag åker till Stockholm nästa gång. Men var ligger Döbelnsgatan? KUL när dom har koll och tar reda på saker.

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag absolut att du ska göra! Det är en tvärgata till Tegnergatan, kan väl säga att det hör till "ytterkanten" av Östermalm. Närmsta T-bana är Rådmansgatan.

    SvaraRadera
  3. Ok, det vet jag ungefär var det är, inte så långt från där jag var i måndags på föreläsning.

    SvaraRadera
  4. Har har dom god vegetarisk mat och listor pa allt som ar glutenfritt

    http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CBgQFjAA&url=http%3A%2F%2Fgastrogate.com%2Frestaurang%2Fhermans&ei=Bx3PTPjENdeQ4gbg_vDcDg&usg=AFQjCNGEy8YckBfc80-RDNuvWfEszPxenQ

    SvaraRadera
  5. ...jag igen...

    Har kan du ata glutenfri buffet, lunch och till och med julbord! Nastan allt ar glutenfritt och mycket kunnig personal!

    http://www.fafangan.se/

    SvaraRadera
  6. Anomym - tack för tipsen :) Hermans har jag bara varit förbi lite som hastigast men inte testat. Vi skulle fika och då stod det att en del av deras gf kunde innehålla mjölspår då de bakas i samma kök.
    Samma med Fåfängan, har tänkt prova brunch där, men av någon anledning blir det aldrig av. Verkar ju toppen när nästan allt är gf :) Ska lägga till det som en måste-göra-snart-grej :)

    SvaraRadera