lördag 14 maj 2011

Återvinning = Brödpudding

Att ta hand om det gamla överblivna i kylen/frysen är inte riktigt min bästa gren. Det är ett ständigt återkommande "tyst" nyårslöfte hos mig - det här året ska jag inte slänga så mycket mat... Och faktiskt måste jag säga att jag blir bättre och bättre för varje år! Nu har jag fått ett alldeles ypperligt tillfälle att ta reda på mina gamla semmelbullar som legat i frysen ett tag och börjat sjunga på sista versen. För den här månadens utmaning hos Tea på bloggen Söta saker är just Återvinning.
Har aldrig gjort brödpudding förrut och har ingen aning om hur detta kommer att smaka med mina övertorra semmelbullar? Min svägerska däremot har gjort det några gånger och jag har utgått från hennes recept, men har gjort några egna justeringar. Hon gör även en Choklad och öl sås till, men den hoppar jag över, då jag inte dricker öl pga glutenintolerans. Men kika in hos Åsa om ni är intresserade av den, hon har två receptvarianter NR1 och NR2.
Det här åtevinningsgottiset kan jag med gott samvete gluffsa i mig till melodifestivalen ikväll! Hejja Eric!!

Glutenfri brödpudding

2 torra semmelbullar
1,5 dl grädde
0,5 dl mjölk
1 stort ägg
2 msk kakao
4-5 msk muskavadosocker (eller helst rårörsocker, men det hade jag inte hemma)
50 g mörk choklad i bitar

Vispa ihop grädde, mjölk, ägg, socker och kakao. Tärna brödet och lägg det i smeten och låt svälla en liten stund. Smöra portionsforma och häll i brödsmeten. Stick ner chokladbitar i varje form och strö över lite socker på toppen.
Grädda i 175 grader i ca 25-30 min, äggsmeten ska ha stelnat med den ska vara lite dallrig. Servera med lätt vispad grädde.




Återvinning av gamla semlor


Härlig gegga...



Tre i rad

Mmmm, med lättvispad grädde

8 kommentarer:

  1. Ajajaj, jag som hade tänkt göra något liknande! Har också ett gäng semmelbullar i frysen som aldrig blev förvandlade till semlor. Får väl försöka klura ut något annat till utmaningen. Ha en bra fortsättning på helgen!

    SvaraRadera
  2. Nämen Kjersti, du kan väl göra pudding du med!!!

    SvaraRadera
  3. Spännande! Har aldrig provat sån pudding, men har, som så många andra, semmelbullarna kvar. Kan nog bli en helgefterrätt framöver :)

    SvaraRadera
  4. Lotta - Det tycker jag att du ska pröva göra av dina semmelbullar :)

    SvaraRadera
  5. Detta låter ju helt perfekt för mig! Jag har flera bullar kvar sen semmeltiderna så detta skall allt testas.

    SvaraRadera
  6. Hanna - absolut värt ett test :)

    SvaraRadera