måndag 11 juli 2011

Lyxmysli för livsnjutare

Det är dags att fylla på müsliförrådet! Jag hittade det här receptet hos Kjersti, hos henne kan man hitta många intressanta, goda och framförallt supernyttiga recpet. Så kika in hos henne om ni vill få hälsosam inspiration. Den här müslin är sprängfylld med nyttigheter och den är väldigt enkel att göra. Det enda som tagit lite tid är att få hem alla ingredienser, men väl värt sina extra turer på stan och till posten. Okej det tar inte så lång tid, det tar lång tid att hitta den perfekta dagen att göra den på ;-) Halloncrunchen är beställda hos Immun.se och cacaonibsen är från Pierias Livs i Hötorgshallen (de som har alla möjliga sorters torkade frukter och bär...), övrigt är inhandlat på kära Ica Maxi.
För att citera en av mina favoritreklamer - Nötter é gott, choklad é gott och hallon é gott... Mmmmmmysli é gott!

Lyxmysli för livsnjutare
2 dl mandel - oskalad
2 dl naturella cashewnötter
2 dl solrosfrön
2 dl pumpafrön
2 dl sesamfrön
2 dl kokos
3/4 dl vatten
1/4 dl sötmandelolja
1 - 2 msk agavesirap
2 dl cacaonibs
2 dl halloncrunch
Grovhacka mandel och cashewnötter. Blanda nötter, frön och koks. Tillsätt vatten, mandelolja och agavesirap. Blanda väl och bred ut på bakplåtsklädd plåt, låt blandningen stå och dra i 20 minuter. Sätt in i ugnen, 175 grader och rosta blandningen i 25-30 min. Rör om emellenåt så att allt blir rostat. Stäng av ugnen och ställ ugnsluckan på glänt och låt det stå kvar och torka i eftervärmen. När blandningen svalnat blandar du i cacaonibsen och halloncrunchen.

Blev en stoooor burk härlig mysli



Cacaonibs, lär innehålla ca 300 näringsämnen!!

Nyttiga halloncrhunch, sprängfyllt med antioxidanter, vitaminer och mineraler...

Blanda, blanda och blanda

9 kommentarer:

  1. Åh, det både låter och ser ut att vara HUR GOTT SOM HELST! Jag älskar musli, OCH pumpakärnor. Och hallon! Och allt annat du har i den ;)

    SvaraRadera
  2. Så jätteglad jag blir över att du ville testa min mysli, Therése!! Jag tycker själv att den är en av mina mer lyckade innovationer, och den förgyller faktiskt frukosten till närmast himmelsk nivå. Maken tycker den är för lite söt, så han brukar få lite exttra agavesirap att ringla över. Ha det gott i sommarvärmen!

    SvaraRadera
  3. Vad gott det ser ut. Den där halloncrunchen låter väldigt god. :-)

    SvaraRadera
  4. Så gott med hemmagjord musli :)

    SvaraRadera
  5. Alexandra - då måste du bara testa att göra den!! Den är verkligen supergod!

    Kjersti - Jag är superglad att jag testat den :) Det blev riktigt lyckat och gott. Har också tagit lite agave på, men det funkar även utan tycker jag. Kan tänka mig att Elsa skulle tycka att den var för lite söt. Tack för receptet, väldigt lyckad blandning du har fått till!!

    Erica - Crunchen är supergoda! De är super att ha hemma och strö över yoghurten bara som de är. Så är de ju också supernyttiga :)

    Cupcakesfluffan - Verkligen supergott och lyxigt :)

    SvaraRadera
  6. Wow, ser jättegott ut!
    Höll dock på att sätta kaffet i halsen när jag läste att du hade cannabis (cacaonibs - läste fel) i din müsli! *fniss*

    SvaraRadera
  7. Hahaha Anna :) Men du, vad hade du för en extra kaffepaus på em?? Passade på när jag gått lite tidigare va?! ;-)

    SvaraRadera
  8. Oh så gott. Jag har länge tänkt göra egen müsli och det här låter ju super gott :)
    Vart har du fått halloncrunchen ifrån? :)

    SvaraRadera
  9. Rebecka - halloncrunchen är köpta från den här webbutiken: http://www.immunshop.se/

    SvaraRadera