söndag 10 juli 2011

Balkongfrukost - grötdags

Mannagrysgröt är något som jag verkligen saknar. Trollet äter det ofta till frukost och jag är sååå avundsjuk. Fick tipset på celiakiförbundets facebooksida (får en massa bra tips därifrån) om att använda polentagryn istället. Vet inte varför jag inte testat det förrut?? Det känns ju som ett logiskt iställetförvete-val. Bättre sent än aldrig!
Det var riktigt gott! Åt gröten med jordgubbsylt och mjölk, nästa gång ska jag testa hur det är med klassiskern kanel, socker och mjölk.
Nu har jag fått en massa energi och ska baka bröd och när det är klart kan det hända att jag provar att göra en "mysli" med nya spännande ingredienser. Håll utkik alltså :-)

Polentagröt på Mannavis

2 dl mjölk
2 msk polentagryn
salt

Koka upp mjölken, vispa ner polentagrynen och salt. Vispa/rör hela tiden tills det börjar att koka upp. Låt sen puttra några minuter tills det tjocknar, rör om då och då.



Härligt med frukost på balkongen!


4 kommentarer:

  1. Hej Therése! Har du testat med hirsmannagryn (obs inte hirsflingor)? De är faktiskt inte alls dumma. Brukar finnas i välsorterade hälsokostaffärer. Jag har använt dem till mannagrynspudding, och även till en äpplekaka som jag komponerade innan jag blev glutenintolerant, och där jag då använde vanliga mannagryn. Blir jättebra.

    SvaraRadera
  2. Hej Kjersti! Har inte testat hirsmannagryn, får ta en sväng förbi hälsokostaffären och kolla! Är så glad att jag hittat alternativ till mannagryn.

    SvaraRadera
  3. Hejsan!
    Jag läser din blogg ibland och hittar en del matnyttiga tips hos dig. Tackar!
    Ett tips tillbaka är att du väljer vitt majsmjöl som ska vara till polenta. Det har mindre majssmak och ser dessutom ut som mannagrynsgröt när du tillagat gröten. Köpes i invandrarbutiker eller på exotiska hyllan i välsorterade livsmedelsbutiker. Min son älskar det och jag tycker det är ett fullgott alternativ till mannagrynsgröt, speciellt när den är serverad med kanel, sylt och mjölk. Jag märker nästan ingen skillnad själv!! Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej ÅJ :-) Kul att du har hittat matnyttiga tips hos mig! Tack själv för tipset, har aldrig sett vitt majsmjöl, men ska hålla utkik när jag är ute och handlar!! /Therese

      Radera