onsdag 20 juli 2011

Nynäshamn

Det var lite halvtråkigt väder i helgen, men ibland är det roligare att hitta på något annat än att sitta hemma och tycka att vädret är trist. Så vi tog bilen och styrde kosan mot Nynäshamn. Vädret blev mycket bättre än det först såg ut att bli, så vi fick oss en härlig dag ute vid havet.
Det finns mycket att titta på, det finns många små mysiga hamnstugor med hantverk, bageri och en fin fiskaffär. Om man gillar båtar så kan man kolla in alla tjusiga båtar vid bryggorna, där låg även några fiskebåtar och vilade. De tar upp fisken som de säljer i den fina fiskaffären och som serveras på några av restaurangerna. Vi åt lunch på restaurang Kroken och jag tycker att de hade bra glutenkoll. Vi åt deras fisksoppa som var supergod. De hade bara glutenfritt hårdbröd, men det var ok att doppa i den goda saffransaiolin.

Det är iallafall nere i hamnen som allt händer i den här staden, vi tog oss en sväng upp mot centrum och där var det helt stendött... Vi gick förbi några mäklarfönster och kikade, det är ju alltid spännande att se vad det kostar att köpa en lägenhet eller ett hus i andra städer. Det var inte så stor skillnad mot där vi bor nu, men kanske lite intressantare utbud; om man tex har 14 miljoner på fickan så kan man köpa sig en egen ö här utanför Nynäs, inte så tokigt va?

Nu när jag har suttit och skrivit det här så har jag en gammal låt som går på repeat inne i mitt huvud, kan ha varit nån Lasse Stefanz kommer inte ihåg, men det var en av mina sorgligaste låtar när jag var mindre. "Vid en liten fiskehamn". Kommer inte ihåg hela låten men denna fras rumlar runt i mitt huvud:

Vid en liten fiskehamn fanns en liten restaurang
och vid ett av de små borden satt en ensam flicka kvar
och hon väntar på sin man som nu borde nåt sin hamn...

Gotlandsfärja på väg ut och massor med segelbåtar



Fiskarnas båtar och nät i drivor...
 

Mysig fiskaffär

Smarrig fisksoppa

Båtturister som lagt till i Nynäs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar