fredag 22 juli 2011

Månadens sötsak - Rosa sammets cuppisar

Jag har läst så många härliga bloggar där det bakas red velvet cupcakes och har tänkt att även jag skulle prova dessa. Det låter ju så härligt med sammetslena bakverk! Så denna månad, som hos Söta saker har temat Rosa, tänkte jag att mitt bidrag får bli en rosa variant med jordgubbsmak. Skulle kanske inte varit så rädd med karamellfärgen, det blev en aningens ljust gammelrosa vilket jag inte lyckats fånga på bild, har ingen bra kamera tyvärr... Så det mest rosa fick bli frostingen som jag improviserad ihop med Philadelphiaost, turkisk yoghurt, florsocker och smör. Hittade ett recept hos bloggen Kakmonstren, men den blev lite för lös så jag vispade in lite smör också...
Cupcakereceptet kommer ursprungligen från Hummingbird Bakery och jag har i vanlig ordning glutenbefriat det och gett det en rosa touche (men allvarligt hur stavas det??) och jordgubbsmak. Det var ju lite omständigt i receptet med att vispa långsamt och sen vispa på hög hastighet om vartannat, vet inte hur stor betydelse det är om man gör allt på samma visphastighet?
Säger bara tre saker: GUD SÅ GOTT! Jag bjöd på dessa när jag hade en tjejsminkkväll härhemma i veckan. När jag gör dessa nästa gång ska jag minska en aning på mjölet, för de blev en aningens torra dagen efter.

Glutenfria Pink velvet cupcakes (12st)

60 g rumsvarmt smör
150g socker
1 ägg
2-3msk jordgubbspulver
1/2 tsk vaniljpulver
1tsk röd karamellfärg
150 g Lailas gula mjölmix
1 1/4 dl filmjölk
1 1/2 tsk vitvinsvinäger
1/2 tsk salt
1/2 tsk bikarbonat

Vispa smöret tillsammans med sockret med elvisp, häll sedan försiktigt ner ägget under fortsatt vispning. Blanda sedan ner jordgubbspulver, vaniljpulver och karamellfärg. Fortsätt att vispa och skarpa ner det som fastnar på kanterna så att allt blir välvispat. Tillsätt hälften av filmjölken och sen hälften av mjölet, vispa vispa. Sedan resten av filmjölken och resten av mjölet. Sedan under lätt elvispning så tillsätter du salt, bikarbonat och vitvinsvinäger.  Fyll i muffinsformar.
Grädda i 175 grader mitt i ugnen ca 20 min.




Härligt pastelligt...


Jordgubbspulver från Ecopolarica

2 kommentarer:

  1. Jag är också sugen på att testa red velvet. Dina rosa variant blev jättefin.

    SvaraRadera
  2. Erica- Tack :) jag kände också att jag ville prova, har läst så mycket om dem!

    SvaraRadera