tisdag 19 juli 2011

Kalasdags, vad bjuder man på till en allergiker?

Det kan kanske kännas lite trixit att bjuda tex en glutenintolerant på kalas eller middag. Men man behöver ju inte göra allt så krångligt. Men för den delen ska man inte glömma bort sina intoleranta/allergiska gäster, tycker jag! Om man tycker att något är extra krångligt, så prata med den allergiska personen. Då kan man få goda råd och tips som underlättar bjudvalen. Nu är inte jag någon som kräver sju sorters kakor, men jag blir glad om man tänkt på mig och att jag får något som är glutenfritt. Hemma hos mig får däremot alla äta glutenfritt och det brukar gå väl hem hos alla. Förra året bjöd jag på Vaniljmunkar och gräddtårta.

Min familj är jätteduktiga på att fixa och trixa. När min syster fyllde år bjöd hon på en sommarbuffé. Med en buffé är det enkelt att tex välja ett tema där man kan göra mycket glutenfritt. Alex bjöd på smarrig sallad, lufttorkad skinka, ostar, grönsaker och bröd.

Till ett tårtkalas så kan man göra som min bror och hans frun ordnade; en egen glutenfri fikatallrik och tårtfikat sedan var en smarrig Pavlova som alla kunde äta, recept hittar ni här på Åsas blogg.

Buffé för alla, bara olika sorters bröd...

Blåbärsmazarin och småkakor



Gudagod pavlova. Bilden är lånad från Åsas blogg


4 kommentarer:

  1. Behöver jag bjuda på glutenfritt i framtiden kommer jag allt ta och kika in på din blogg för recept och inspiration, för inte vill jag bjuda på köpebröd

    SvaraRadera
  2. Jag brukar också alltid bjuda alla på glutenfritt. Sista tiden har det blivit paj, som har gått hem hos alla. Min mamma tyckte t o m det var den godaste rabarberpaj hon hade ätit nån gång!

    SvaraRadera
  3. Cupcakesfluffan - du är så välkommen att hämta recept och inspiration :-)

    Susi - Det är så roligt när man får sånna kommentarer!! Glutenfritt är ju inte så dumt ändå :-) Har du lagt ut receptet på din goda rabarberpaj?

    SvaraRadera
  4. Nej, men jag kanske skulle göra det på Glutenfriden! Receptet finns dock nånstans på nätet om man söker på glutenfri smulpaj. Minns att det är 1,5 dl mjölmix, 1,5 dl rena havregryn, 1-1,5 dl socker och 125 (tror jag) g smör. Sen valfri fyllning. Jag brukar modifiera ingredienserna lite för att få en lagom konsistens.

    SvaraRadera