söndag 24 juli 2011

Good enough to eat!?

Jag hittade och köpte ett Arctica - Blåbärsshampo på Immun.se. På förpackningen hittade jag sen länken till tillverkaren Ecopolarica och där har jag hittat en massa andra produkter som jag ska testa.
Superbra shampo måste jag säga, håret håller sig rent längre och jag tycker att min hårbotten börjar blir mindre torr. Förrut tvättade jag det varje dag, men nu kan det räcka med varannan dag och om jag har håret uppsatt sista dagen, var tredje. Det innehåller bärextrakt, renat norrländsk vatten, sockertensid och olivolja.....  Här kan du läsa lite om ingredienser i vanliga shampon/balsam.
Alltså skulle jag kanske kunna äta blåbärsshampot? Good enough to eat; är Ecopolaricas "slogan" iallafall. OM jag provar så ska jag berätta hur det smakar. Skulle du våga äta ditt shampoo?



Jag tycker att man faktiskt ska tänka på vad man smörjer på kroppen och utsätter kroppen för, även om det är på utsidan så påverkar det faktiskt insidan också. Skulle du tex äta badrumsilikon? Nej, tänkte väl det. Många balsam innehåller silikon för att göra hårstrået glansigt. Silikons uppgift här i livet är att vara en skyddande hinna som ser till att fukt/vatten inte tränger igenom. Hur mår det stackars hårstrået som finns inkapslat efter en silikonbalsamkur?? Fint på utsidan men torrt på insidan (bäst i badrummet alltså...)
Nu är inte jag alltigenom ekologisk, men jag tar några steg i taget...


En annan hårhistoria
Efter att jag fick Trollet upptäckte jag att mitt hår kunde bli mer lockigt än vanligt om jag hjälpte till lite extra, för det mesta var det såklart jättebesvärligt och mest märktes det om jag lagt mig med blött hår, då hade jag en ordentlig kalufs på morgonen. Jag har alltid haft lite "fall" på håret som det så tjusigt heter. Världsjobbigt, för mitt hår ville aldrig som jag ville och blev ofta fint på ena sidan och på den andra böjde det till sig eller det som jag fönat rakt flärpade ut sig. Och om man nån gång fått till det så har vädret gjort att den ena sidan svängde sig.
När jag var hemma hos mamma en dag så hittade en spännande artikel om en tjej som slutat att använda shampoo och gått över till balsammetoden (Läs mer här) och fick superlockigt hår. Så jag testade och fick jättefint hår och stora lockar. Numer har jag dragit ner lite på sökadeträttabalsamethetsen och använder shampoo ganska ofta. (och får såklart inte lika lockigt hår som förrut) Jag använder inga shampon eller balsam som är "farliga" utan åt det mer ekologiska hållet. Ni kan ju gissa hur frisören reagerar när jag berättar att jag tvättar håret med coops balsam?! Men jag har också fått frisörkomplimanger (från samma frisör) för att mitt hår är så mjukt och fint, haha...
Men numera så är ett lätt regn inte något problem, det gör bara håret lockigare och lite finare :)


Såhär lockigt kan det bli en regning dag som det var här (uj vilken stirrblick...)


4 kommentarer:

  1. Låter som något jag vill testa, så tackar för tipset!

    SvaraRadera
  2. Kul, det är verkligen jättebra. Varsågod Cecilia :)

    SvaraRadera
  3. Gud vad intressant.. jag har ju oxå självfall.. men nu när jag klippt det betydligt kortare, så börjar lockarna att krypa.. men väldigt bångstyriga.. så jag ska helt klart testa! tack för tipset.. kram Lindha

    SvaraRadera
  4. Ååå, spännande! Testa och så får du rapportera hur det går!! Kram

    SvaraRadera