tisdag 26 juli 2011

Ein Schmaltzbrot - bitte!

Det finns vissa risker med att ha en sambo från ett annat land, det kan ju tex vara olika matkulturer. Schmaltz är en sån sak. Tror inte att det är så vanligt att man har ister på sin smörgås i sverige, i österrike är det desto vanligare. Om man slinker in på en Heuriger i nån liten by så har de ofta Schmaltzbrot på menyn.
Igår hade vi det på kvällsfikamenyn här hemma. Mich köpte Schmaltzen på Hötorgshallen...
Hmm, det är ju lite som att äta en vanlig smörgås?! Nu hade jag hackad lök på min och det smakade som en löksmörgås, vilket iochförsig är ovanligt för lök skulle jag nog aldrig äta annars på min smörgås...Tycker inte att jag känner att det smakar något speciellt, men det är inte otrevligt på något sätt. Kanske smakar det ännu bättre på en Heuriger i österrike? Har aldrig ätit det där.

Schmaltz = ister


Ein schmaltzbrot - bitte


3 kommentarer:

  1. Kul att hitta din blogg också, jättefin och läsvärd! Hoppas du kommer ur din anti jäsbrödsperiod snart då :-)

    SvaraRadera
  2. Tack Linda! Hoppas att det blir snart, testar ikväll att baka med jäst, kanske blir det ett genombrott?? :-)

    SvaraRadera
  3. Bästa schmalzen gör man själv. Spara fettet i pannan när du stekt, korv, bacon mm. Så har min släkt från Österrike alltid gjort. När jag var liten vägrade jag äta det, men egen baconschmalz på smörgår med finhackad lök och salt på är jättegott1

    SvaraRadera