lördag 19 februari 2011

Inlägg nr 100!!! - Therese's mascarponebiskvier

Nu har jag gett mig på ett experiment till utmaningen Månadens sötsak hos Söta saker. Den här månaden är utmaningen "Nygammalt". Gör om en klassisker i ny tappning...
Det var nog (nästan) hundra år sedan jag gjorde biskvier, kan tänka mig att jag gjorde det på bagerilektionerna på gymnasiet (Någon gång måste jag berätta om våra lektioner med den skräckinjagande Bagar-Gert från Holland). Sååå, jag tänkte att det var dags nu till inlägg 100 att göra biskvier som jag inte gjort på 100 år ;)
Som glutenintolerant så kan det bli en och annan biskvitvingad fika på stan och även om de är himla goda, så har jag tröttnat lite på dem. Därför tänkte jag att jag gör en ny variant på smörkrämen med mascarpone och ha i lite finhackade jordgubbar. I det receptet som jag utgick ifrån (Sju sorters kakor) hade de marsankräm i smörkrämen och jag tog mascarpone istället. Mascarpone är ju ganska tjock, så det blev en grynig kräm. Om jag gör detta fler gånger så försöker jag nog att göra den en aning tunnare. Plus att jag skulle tillsätta något smarrigt som ger mer jordgubbssmak. Men på det hela taget ett helt ok experiment.

Therese's Mascarponebiskvier m jordgubbar (ca 16 små)

150g mandelmassa
1/2 äggvita

Fyllning

150g Mascarpone
150g rumsvarmt smör
Jordgubbar

200g mörk choklad
25g kokosfett

Vispa äggvitan lätt, riv mandelmassan och tillsätt den till vitan. Klicka ut på plåt och grädda i 175 grader i ca 10 min, mitt i ugnen. Låt svalna.
Rör smöret mjukt och tillsätt mascarponen lite i taget, tillsätt lite vaniljsocker. Hacka jordgubbarna och rör i försiktigt eller skiva jordgubbar och lägg på bottnen och klicka över smör/mascarponeblandingen. Ställ i kylen eller frysen för att stelna innan chokladdoppningen.

Smält chokladen med kokosfett över vattenbad, låt svalna lite innan du doppar biskvierna!

Några med bitar i krämen och några med jordgubbsgömma...



Smarriga, men skulle vilja ha liiiite mer jordgubbsmak :)

9 kommentarer:

  1. Vad gott det låter med mascarpone i! Måste jag testa.

    SvaraRadera
  2. De här ser jättegoda ut!
    Vad tråkigt att ha blivit glutenintolerant =(
    Jag förstår att det måste vara himla jobbigt...
    Macaroons är min favvo kaka så jag hade nog förätit mig på dem som kompensation (och gjort dina fina biskvier ;)
    Kram
    //Nellie

    SvaraRadera
  3. Det var väl en bra idé! Ser jättegoda ut och något att ta efter.

    SvaraRadera
  4. Sandra - det var mumsigt, men det går alltid att få till det lite mumsigare ;)

    Erka perka - Det blev bra, ska nog ha lite mindre smör så att det blir mer mascarponesmak nästa gång :)

    Nellie - Tack :) Det är klart jobbigt, men jag har vant mig relativt bra, men det finns ju tillfällen då det är extrajobbigt!! Macaroons är ju smarrigt :)

    Kjersti - tack! Bara att testa :)

    SvaraRadera
  5. Det låter supergott med mascarpone och jordgubbar, det måste jag testa !

    SvaraRadera
  6. Madde - Det tycker jag att du ska göra :)

    SvaraRadera
  7. Erika - det var mumsigt också :)

    SvaraRadera