tisdag 8 februari 2011

Brunkan - värt ett besök

Nu blir det ett tips som egentligen inte passar in i glutenfriprofilen. Men jag bara måste tipsa om det här bageriet, har ju en del som tittar in som inte är glutenintoleranta :)
Jobbade granne med "Brunkan" i några år och det blev många trevliga jobbfikastunder med gott bröd därifrån!! Vår absoluta favorit var deras smör och kardemummalängd, mycket smör kardemumma och kärlek!! Det var ju en väldigt stor sorg för mig när jag blev glutenintolerant och inte kunde äta deras smarriga kardemummaskapelse.
De har ju växt otroligt det här bageriet, när jag började jobba på Regeringsgatan så var det bara en minibutik där det gick in ungefär tre personer åt gången. Väldigt gemytligt och ut kom bagaren och fyllde på brödhyllorna allteftersom det gick åt! Numera har de lokalen intill som är superstor och rymmer extra mycket godsaker och butiksbesökare. Kanske att det tappar lite av charmen, men det vinner de igen på det goda brödet.
Är också imponerad av Heléne som driver bageriet, snacka om att våga leva ut sina drömmar!!

Om du är i Stockholm är det värt en extra omväg och besöka Brunkebergs bageri på Regeringsgatan. Och om man är glutenintolerant så kan man gå in och bara känna alla underbara dofter.

3 kommentarer:

  1. Jag skulle vilja gå dit och handla bröd någon gång. Jag älskar boken.

    SvaraRadera
  2. Hade jag bott i Stockholm hade jag genast besök Brunkans bageri, älskar verkligen hennes bok och man lyckas alltid med hennes recept

    SvaraRadera
  3. Erika - du får ta en tur t Sthlm bara för att gå dit, du kommer inte bli besviken!

    Cupcakesfluffan - Kul att recepten är bra, jag har inte testat något recept än, men ska pröva på att göra briocherna. Däremot så har jag ju tidigare provat en hel del live ;) Men nu måste jag avglutenisera recepten istället...

    SvaraRadera