onsdag 23 februari 2011

Ugnsstekt lax med brie och nötter

På vardagar så försöker vi att hålla oss nyttiga. På helgerna kan det däremot bli lite mer onyttigt. LCHF är ju inte så skoj när man som jag gillar allt vad bakning heter, lchfgodsakerna är inte speciellt goda.  Och om man som jag inte är ute efter att gå ner en herrans massa kilo, så kan jag ju fuska lite ibland... Eller? Jooo ;-)
Maten däremot är ju supergod! Det som är så bra med det här lchf-racet är att vi äter mer fisk och mer grönsaker än förrut. Numer så kastar jag inte heller lika mycket grönsaker som jag gjorde tidigare, då blev det ofta att jag köpte hem och aldrig "hann" använda förrän det blev dåligt. Bättre för kropp och plånbok :)
Det här hade Mich slängt ihop till middag ikväll.

Lax med brie och nötter (4port)

4 laxfiléer
75g brieost
4 msk fikonmarmelad
1 tsk olivolja
salt och svartpeppar
1/2 dl valnötter
1 påse sallad (70g)

Sätt ugnen på 175 grader. Skär ett snitt i laxfilén och fördela ost och marmelad i varje skåra. Smörj en plåt med olja och lägg på laxfiléerna. Strö över salt, peppar och grovhackade valnötter. Sätt i ugnen i ca 15 minuter. Servera med sallad och olivolja & balsamvinäger.



1 kommentar:

  1. Fikonmarmelad lät ju lite odd, men annars låter det jättegott! Nötter i mat är underskattat.

    SvaraRadera