söndag 27 februari 2011

Glutenfri Chokladfondant

Igår blev det en dag på stan med alla andra galna människor som orkade ge sig ut och slösa med den nyss inkomna lönen. Skulle ju förbi Vetekatten och kolla in vad de tagit in för något från FriendsofAdams, men åååå det var helt smockfullt och när jag hittade ett bord som höll på att bli ledigt var den nån annan galning som sprang förbi och snodde platsen före mig. Så det blev inget gofika där inte. Vi tog en kaffe på Åhlens istället, fick mig en skumraket, hmm... Är väl ändå rätt nöjd med dagen! Köpte mig ett par fina skor, några böcker på bokrean, en ny bakskål, nya ansiktsprodukter och kjolmönster för trollet som vill ha lååånga kjolar (affärerna säljer nästan bara kjolar som slutar straxt under rumpen eller precis ovanför knäna). Men på kvällen var jag ändå inte riktigt nöjd i magen. Satt i vardagsrummet och bläddrade i en Allt om mat och hittade ett recept på Chokladfondant. Ursprungsreceptet var för 8 protioner och när jag höll på att räkna hur mycket jag skulle ha för att göra två stycken, så blev det så jobbigt att hålla på att dela ägg och försöka få till halva äggulor. Så jag gjorde helt enkelt fyra stycken. Jag kan säga att vi gladeligen satte i oss två var av denna goda skapelse!!


Glutenfri Chokladfondant (4 port)

ca 2msk kakao (till formarna)
25g vit choklad
100g mörk choklad (70%)
100g smör plus lite extra till formarna
2 ägg
1,5 äggulor (eller en stor gula)
45g farinsocker (nästan 1/2dl)
1/4 dl havremjöl (använder Carlshamns havremjöl)

Smöra 4 puddingformar som rymmer minst 1 1/2dl. Pudra i kakao och rulla/skaka formarna så att de täcks med kakao. Häll ut överbliven kakao.
Sätt ugnen på 180 grader.
Smält vit och mörk choklad tillsammans med smöret över vattenbad. Vispa ägg, äggulor och socker pösigt över ett annat vattenbad.
Rör ner havremjölet i den smälta chokladen tills allt är väl blandat.
Vänd ner blandingen i äggmixen - var inte rädd för att vända ur luft ur smeten, det är viktigt att chokladen blandas ut ordentligt!
Häll upp i formarna och lämna 1 cm kvar till kanten. Sätt dem på en bakplåt och grädda i 9-10 minuter tills chokladfondanten fått en skorpa på toppen och börjar släppa runt kanten. Låt vila i 30 sekunder innan du stjälper upp dem på tallrikar. Servera med grädde om du vill.



Vila 30 sekunder innan uppstjälpning...

10 kommentarer:

  1. Det ser gott ut, ska testa det nån gång. Men kunde du inte ha köpt med dig nåt hem från Vetekatten? De har ju en butik också, jag köpte frallor där sist, jättegoda, grejerna från friends of Adam finns där med:)

    SvaraRadera
  2. Det var så sjukt mycket folk i butiken också. Hade ingen orka att ställa mig i kö ;-)

    SvaraRadera
  3. Såg verkligen fantastiska ut! Jag har faktiskt aldrig prövat att göra glutenfria chokladfondanter, trots att jag är en stor chokladälskare. Det får kanske bli ändring på det nu.

    SvaraRadera
  4. Vad gott det ser ut. Har länge tänkt testa chokladfondant.

    SvaraRadera
  5. Har aldrig ätit eller gjort egen fondant, måste verkligen testa att göra det

    SvaraRadera
  6. Kjersti - De var verkligen fantastiskt gott! Du måste absolut göra det omedelbums, hihi!

    Erika - jag har också tänkt länge att jag måste testa. Uppmaning: - Du måste testa :)

    Annica - massvis med gott var det!

    Cupcakesfluffan: Kan bara hålla med, du måste verkligen testa!

    SvaraRadera
  7. Ååååhhh! Chokladfondant är så gott! Jag bara dör! Vill ha!!!

    SvaraRadera
  8. Monika Östman6 mars 2011 kl. 20:11

    Ser så gott ut, det ska jag prova laga också Therese.

    SvaraRadera
  9. Sandra - jag dör med bara jag tänker på hur gott det är/var :)

    Monika - Du måste bara prova, hur smarrigt som helst!!

    SvaraRadera