fredag 25 februari 2011

Low carb-bröd - min glutenfria variant

Saknar verkligen bröd just nu. Okej, jag fuskar ibland, men då är det mest åt fikabrödshållet (med extra mycket kolhydrater,hmm...). Men frukostbröd har jag inte ätit på evigheter! Det finns ju inget bättre än att få ett gott bröd till frukost?!
Vi använder oss av Ulrika Davidssons bok "LCHF på mitt sätt" och vi har varit runt och kollat in andra böcker, men inte hittat någon som sticker ut och gör något annorlunda. Det är ungefär samma recept i alla böckerna med små variationer. Men vi började ju med Ulrikas bok så den är lite som en matbibel här hemma och vi har plöjt igenom en massa av recepten. Därför tänkte jag ge mig på brödreceptet därifrån. Det var superenkelt att göra, bara röra ihop allt. Sen kommer det mest spännande, hur det smakar. Brödet står och svalnar, snart blir det provsmak! Jag får göra en tilläggskommentar om det är sensationellt gott!

Low carb-bröd (1 limpa)

50g smör
100g blandade nötter (mandel och valnöt använde jag)
4dl hela linfrön
1dl sesamfröön
1dl hackad torkad aprikos
50g krossat bovete (istället för kruskakli)
2tsk bakpulver
1msk brödkryddor
1dl creme fraiche
250g keso
6 ägg
2msk solrosfrön

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Hacka nötterna grovt.
Blanda alla ingredienser utom solrosfrön i en skål och häll över blandningen i en smord brödform. Strö över solrosfröna och grädda brödet i nedre delen av ugnen i ca en timme.




Busenkelt, bara att röra ihop alla ingredienser!

5 kommentarer:

  1. Blev det gott? Jag dkulle definitivt behöva alla de där fibrerna just nu...

    SvaraRadera
  2. Brödet blev jättebra!! Mich knölade lite över aprikoserna, men annars så var han också nöjd. Du får testa! Det var verkligen superenkelt att göra. Det jobbigaste var att diska formen efteråt, hahaha...

    SvaraRadera
  3. Verkade riktigt bra! Jag har också ägnat mig åt bakning idag, lite liknande bröd, men inte så utpräglat LCHF. Det är mitt favoritbröd som jag ständigt återkommer till. Får väl lägga det på bloggen någon dag.

    SvaraRadera
  4. Gott att hitta glutenfritt lchf-betonat bröd, men ofta är de ju tyvärr med Kesella och som mjölkproteinallergiker så är det kört!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan ju vara lite trixigt. Men nu när jag är inne i en läka-mageochtarmarperiod så har jag gjort några lchf-bak och bytt ut mjölkprodukter mot kokosolja och kokosgrädde. Man får helt enkelt trixa till det lite :-)

      Radera