tisdag 1 februari 2011

Glutenfria majstortillas till fredagstacos

Fredag är ju nästan alltid lika med tacos hos oss och många andra. Den här gången provade jag att göra egna tortillas, skulle ju vara nice att få till en liknande en vetetortilla. Men men, man kan ju inte få allt här i världen... Det var iochförsig inte otrevliga att äta, men det blev som pannkakor. Lite svårstekta, men det gick bättre om jag inte fyllde hela pannan utan gjorde en mindre variant. Så det här var inte ens i närheten av en vanlig tortilla, antar att man måste ha någon slags kavlingsbar jästdeg för att få till det. Ska kolla runt lite om jag hittar något recept som kan passa. Så det får bli flera tortilla-försök! Den här pannkaksvarianten kanske man kunde fritera och göra korgar av??
Fredagar är ju såklart fredagsmys och vi öppnade en Almdudler för att fira fredagen. Fick den i höstas när vi hade österrikebesök och den har stått och väntat på rätt fredag.

Tortillas
2 1/2 dl majsmjöl
1 dl havremjöl
lite salt
1 stort ägg
5dl vatten
1 msk olivolja

Blanda mjöl och salt. Rör ihop lättvispat ägg och vatten och blanda ner med de torra ingredienserna. Låt stå och svälla en stund. Rör ner oljan och stek som pannkakor.




Vi firade lite extra och drack Almdudler

4 kommentarer:

  1. Hej Therése! Det är inte helt lätt att få till glutenfria tortillas. Häromdagen gjorde jag dock tunnbröd, som fick lite stuk av det, men som jag grädda i ugn. Av dem gjorde jag också goda quesadillas. Kommer på min blogg på lördag resp söndag om allt går som planerat.
    Men pannkakor är väl inte heller så dumt! Dina såg goda ut.

    SvaraRadera
  2. Almdudler har jag aldrig gört talas om. Smakar det som must, cola eller något helt annat?

    SvaraRadera
  3. Jag har ett recept på tortillas som faktiskt både ser ut och smakar som vanliga tortilla bröd

    1 3/4 dl vatten
    1 tsk fiberhusk
    5 dl glutenfri mix utan fibrer
    3/4 tsk salt
    1/2 tsk bakpulver
    2 msk margarin

    Blanda fiberhusken med vattnet och låt det stå i 10 minuter. Blanda mjölmixen, salt och bakpulver i en bunke och arbeta in fettet väl i mjölet. Tillsätt huskvattnet och knåda tills degen är mjuk och elastisk. Använd gärna matberedare. (Ibland behövs det lite mer mjölmix beroende på mixen.) Forma till 8 runda bollar. Kavla sedan ut dem på ett mjölat bakbord till tunna brödkakor, ca 20 cm i diameter. Stek sedan bröden, ett i taget, i en varm torr stekpanna på spisen. 1-2 minuter på varje sida på medelvärme. Det bildas blåsor när man steker, men det är inget att oroa sig för. Efter stekningen virar du in bröden i en handduk och då trycks blåsorna ner. Handduken placerar du sedan i en plastpåse för att bröden ska bli mjuka och vikbara. Tillsist kan du borsta bort det lösa bröd som finns kvar på bröden.

    SvaraRadera
  4. Kjersti - Det blev inte så tokigt att äta iallafall, har varit inne och spanat på dina tunnbröd. Ska prova dem vid tillfälle!!

    Erika - almdudler smakar ungefär som en blandning av Trocadero, pommac och ginger ale.

    Mona - supertack för receptet. Det ska jag pröva till nästa tacokväll :)

    SvaraRadera