söndag 6 februari 2011

Lax i krämig ostsås

Nu är det dags för oss att ta tag i maten igen, vi fick ett litet tapp efter julledigheten. Men nu ska vi igång med LCHF igen. Hittade det här receptet hos Victoria på Matplatsen, en blogg som jag gärna går in och läser då och då.(Ett tips! Gör det ni med!!) Jag böt ut en del av parmesanen mot osten Sture, som jag hade i kylen. I Victorias recept var det 2dl parmesan.
Det här blev verkligen supersmarrigt!! Vi kommer definitivt att göra den flera gånger. Vi kör ju "the LCHF-way" och gjorde en sallad till, men om man vill äta vanligt så kan man servera med ris och sallad.

Lax i krämig ostsås 4 port

4 laxfiléer
citronpeppar
salt
purjolök eller schalottenlök
3 dl vispgrädde
2 dl creme fraiche
1 dl riven parmesanost
1 dl riven Arlas Sture
pinjenötter

Strimla löken och lägg i botten på en ugnsform. Lägg laxfiléerna ovanpå och krydda med salt och citronpeppar. Blanda grädde, creme fraiche och ost. Smaka av med salt. Häll blandningen runt fisken och ställ in i ugnen, 200 C ca 20 min. Kolla så fisken är färdig! Rosta pinjenötterna lätt i torr het stekpanna. Strö dem över fisken vid servering.


4 kommentarer:

  1. Tack. Medicinen tar jag en gång i veckan. Det tar 2-3 månader innan den börjar verka. Så än vet jag inte om den funkar. Tyvärr kommer biverkningarna på en gång. Så dagarna runt när man tar den mår man som sagt pest. Tyvärr så har jag tappat matlusten sen jag börja med den känner inte alls någon sug efter mat. Ska öka dosen på en annan medicin som är mot biverkningarna så kanske det blir bättre.

    Såsreceptet hittar du här:
    http://www.bloggfamiljen.se/2010/05/23/pepprig-biff-med-pepprig-sas/

    Kakan är en rockyroad kaka från coffehouse By george den är riktigt god.

    Va kul att ni har provat lax receptet vi har fundera på att prova det.

    SvaraRadera
  2. Mmmmmm... det ser verkligen gott ut ! Jag älskar lax, så detta ska jag prova. Jag vill läsa Grafisk Design så jag hoppas verkligen att jag kommer med i vår. Hoppas inte kursen redan är fulltecknad. Då får jag söka i höst istället ! Kramar Madde

    SvaraRadera
  3. hej
    kan man ta torsk i stället när man gör lax i krämig sås.Det ser jätte Gott ut Mums.
    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Du kan säkert testa med torsk istället för lax :) Kram

      Radera