tisdag 9 november 2010

Trollets färgglada havrebollar - månadens sötsak

Månaden Sötsaks utmaning den här gången är färgglatt. För den utmaningen har jag och Elsa-trollet gjort finfina havrebollar doppade i strössel. Egentligen är det till föräldrafikat på dagis i övermorgon, (om vi nu klarar av att hålla fingrarna borta från lådan i kylen) men det passade ju så bra in på temat ;-) Provade ett nytt recpet som jag hittade på den här bloggen. De fick klart godkänt, kanske att jag tänker ha i lite kakao nästa gång, då blir det väl mer choklad än havreboll. Men det som räknas är vad barnen på dagis tycker :) Får återkomma med en rapport...

Trollets färgglada havrebollar

6 dl Sempers rena havre
2 dl socker
1/2 dl kokos
4 msk oboypulver
150g rumsvarmt smör
1 dl mjölk
Strössel eller kokos för inrullning

Blanda ihop de torra ingredienserna, jag använde min bakmaskin och den "platta mojängkroken" (vad den nu kan kallas) sen tillsatte vi smöret en klick i taget. Det funkade även bra med icke rumsvarmt smör, som vi hade. Vi drog på lite extra kräm i maskinen bara. Sen sist i med mjölken. In i kylen en liten stund innan bollrullningen. Doppa bollarna i valfritt strössel, kokos eller pärlsocker.


10 kommentarer:

  1. Vad härligt med färgat strössel på. Chokladbollar är ju jättegott, men jag gör det alldeles för sällan.

    SvaraRadera
  2. Oj, vad sött det måste vara med oboy??? Jag skulle nog föredra kakao. Men jag tycker om mycket chokladsmak. Jag har tänkt testa chokladbollar med boveteflingor vid tillfälle:)

    SvaraRadera
  3. Mmm! ser jättehärliga ut med det färgglada strösslet!

    Dessa får vi allt ta och göra sen när det är dax att införa havre i sonens kost :)

    SvaraRadera
  4. Jag har gjort till dottern och har då bytt ut havregrynet med hälften riven kokos och hälften hirs- eller boveteflingor. Jag tycker att de får en lite bitter bismak, men barnen älskar dem, så....

    SvaraRadera
  5. Erika - blir ju lite roligare än med kokos :) Gör också chokladbollar sällan..

    Susi - Jo det blir lite sött och jag föredrar nog hellre med kakao.

    Annica - det får ni göra. Eller gör som Susi tänker göra, testa med boveteflingor. Har inte gjort det själv i chokladbollar, har bara använt det till paj.

    Maja - Det är ju en superbra ide att byta ut med. Hirs har jag aldrig testat eller ens tänkt på som ett bra ersättningsalternativ! Det var ett toppentips, tack!! Det är ju huvudsaken att barnen gillar dem ;)

    SvaraRadera
  6. boveteflingor var ett bra tips! Tack!

    SvaraRadera
  7. De blir fina och riktigt mumsigt ;9

    SvaraRadera