måndag 8 november 2010

Vad man kan göra med en pumpa

Jag, mamma och trollet var in till stan och tokshoppade pyssel på Panduro. På hemvägen gick vi förbi Hötorget och köpte en pumpa. Den var riktigt tung att bära hem, tur att mamma var med och kunde avlasta lite grann... Det är ju riktigt jobbigt att hålla på med en pumpa, skära och gräva ur. Den fick stå och lysa fint ute på balkongen. Vi tog även hand om resterna och gjorde pumpasoppa av fruktköttet och så rostade vi kärnorna, med lite varierat resultat. Pumpasoppa blev jättegod, dock var det ingen hit hos trollet. Kokade bara köttet med lök, buljong och grädde i 15 min, mixa med stavmixern och smaka av med salt och peppar. Finns säkert en massa härliga sopprecept där ute, vi gjorde det bara superenkelt.

Pumpakärnorna blev också goda efter första gräddningen. Mich och Elsa tyckte att de skulle vara lite mer rostade och så glömde jag dem för några sekunder och så blev de brända istället... Gott, men lite träigt om man stoppar i för många åt gången, nästan som att tugga torrt hö skulle jag tro... Annars är det enkelt att göra, tvätta och torka kärnorna. Lägg på en plåt och rosta i 250 grader i ca 12-15 min. Håll koll för de sista minutrarna kan det gå fort...




Första gräddningen, 250 grader i ca 12-15 min.

Andra omgången i ugnen och bortglömd för ett par sekunder = bränt

2 kommentarer:

  1. Hej, hur tvättar man dem? Bara spolar med vatten eller finns det nåt speciellt knep?

    SvaraRadera
  2. Hej Erika, vi sköljde dem bara i ett durkslag, men de är ju lite slemmiga så man får gegga lite med händerna för att få loss alla pumpatrådar.

    SvaraRadera