söndag 21 november 2010

Therese rekommenderar - Djuret

Jag och Mich har haft lite jubileum förra helgen och då passade vi på att gå ut och äta lite fin middag. Mich bokade in oss på Djuret som ligger i Gamla stan. Som namnet klart säger så är det en köttrestaurang, alltså inget för vegetarianer eller om man hellre äter fisk. För det går helt enkelt inte att få på den restaurangen. Det är en liten restaurang och den är supermysig. Tegelvalv, mörkgröna väggar, jaktmotiv och jakttroffeer. De kör olika djurteman och när vi var där så var det Mårten Gås på menyn. Mich hade mailat i förväg om glutenintolerans och de hade verkligen koll, jag fick till och med bröd!! Dock så kunde jag inte äta någon av förrätterna som serverades den kvällen. Men eftersom jag fick bröd så var det helt ok. Och det är ju skönt att de vet vad de pratar om!!

Vi valde den Inovativa menyn, Djurets moderna Mårten Gås-tolkning.
Förrätt: Gåsleverpâté med kryddkokta päron,
Varmrätt: Gåsbröst med rökt korv av gåslåret och confiterade svartrötter
Efterrätt: Pressad äppleterrin med brynt smörglass och cognac-Zabaglione



Maten + + + + 
Servering + + + + + 
Glutenperspektiv + + + + +
Pris + + + + +

Det var verkligen supergott, litet minus att jag inte kunde välja någon förrätt. De hade lite småplock som charketurier som jag kanske hade kunnat valt, men jag hoppade över det och njöt av mitt goda glutenfria bröd istället. Mich tyckte att förrätten var det bästa, lite synd att jag inte kunde äta den :) Men varmrätten var en höjdare för mig. Supergod gås och svartrötter som var himmelskt goda. Det här var ett sånt tillfälle som jag skulle velat ta upp tallriken och slicka upp det sista. Tur att man är väluppfostrad...
Till maten drack vi ett supergott rött vin från Michs hemtrakter; Burgenland. Det är kul att Österrikiska viner börjar komma tillbaka i vinvärlden och svenska restauranger igen :)

Är du köttälskare och letar efter en mysig och lugn restaurang så ska du definitivt boka bord på Djuret!!

Bordsduken, hihi...

3 kommentarer:

  1. Kul, letar alltid efter restauranger där de har koll på glutenfritt! Vilken gata ligger den här på?

    SvaraRadera
  2. Den ligger på Lilla Nygatan, kommer inte ihåg numret. Förbi Postmuseet åt "cityhållet" och sen ligger det på höger sida vid ett hotell som jag inte kommer ihåg namnet på för tillfället...

    SvaraRadera
  3. Ok, får kolla efter den vid tillfälle! Är inte i Gamla stan sådär jätteofta men om jag och Daniel åker till Stockholm tillsammans går vi gärna dit.

    SvaraRadera