måndag 8 november 2010

Leilapizza - nr 2

Det blev pizza i helgen och jag körde ett nytt försök med Leilas  recept som blev så himla bra och gott förra gången. Den här gången tänkte jag göra dem tunnare. Vilket gick superbra! Jag använde teff istället för rismjöl som jag hade förra gången, vet inte om det är någon särskild skillnad på dessa två "mjölsorter" i det här pizzaförsöket. De blev lite misstänkt torr ute i kanten, men allt under fyllningen blev luftig. Vet inte vad det kan bero på att degen liksom blir luftig och fin under fyllningen men inte ute på kanten där det inte är något?? Kanske ska pensla kanterna med olja eller nåt. Osten var jag inte helt nöjd med, köpte nån pizzatopping på coop och den smälte inte så himla bra. Men på det stora hela är jag supernöjd. Det är ett jättebra pizzarecept och det har funkat bra båda gångerna! Det var även helt ok att värma och äta dagen efter.

Grundrecept pizzadeg (2 tunna långpannepizzor)15g färsk jäst
3 dl ljummet vatten
2 tsk socker
1 tsk flingsalt
2 msk olivolja
1 dl teff
ca 7dl Lailas gula

1. Smula jästen i en bunke och lös upp den i vattnet. Tillsätt strösocker, flingsalt och olivolja.
2. Tillsätt teff och lite mjöl i taget och knåda degen i maskin i cirka 10 min.
3. Låt jäsa under plastfilm i ca 45 minuter. Sätt ugnen på 250 grader.
4. Häll degen på ett bakplåtspapper och kavla ut tunnt innan du lägger den på plåten.
5. Smaksätt med valfri fyllning, grädda mitt i ca 15 min.


En fin pizzasida :) Men osten *grrrr*


5 kommentarer:

  1. Testa att skiva mozzarella på pizzan nästa gång, den klart bästa osten att toppa pizzan med!

    SvaraRadera
  2. Pizza är så himla gott och då ska det ju vara hemlagad förståss. Vi brukar pensla med olja och det blir jättegott. En favoritfyllning hos oss är pizzadeg med penslad olivolja, tunns skivade tomater, fetaost, rödlök, svarta oliver och ost (och lite extra salt om man vill). Supergott!

    SvaraRadera
  3. Susi - ja mozzarella är ju så himla gott!! Ska ta det istället för nån gammal coop-ost nästa gång...

    Erika -åå det som är så gott med fetaost,oliver och tomater! Det måste jag ha någon gång, snöar in mig så på det gamla vanliga. Ska se hur det blir med lite oljepensling på kanterna nästa gång.

    SvaraRadera
  4. Vi har också testat receptet. Funkar jättebra. Vi har ca 5 dl Lailas blåa och 1,5 dl Finax gröna med fiber. Inget rismjöl eller teff (för att vi inte hade det hemma när vi testade första gången). Funkar jättebra. Vi gör två halvstora långpannepizzor (vi har en liten ugn). De blir jättebra!

    SvaraRadera
  5. Karin W - så kul att ni också testat! Det är verkligen ett superbra recept tycker jag :)

    SvaraRadera