söndag 29 maj 2011

Rabarber- och jordgubbsdricka

Fick en massa rabarber av min faster häromveckan som jag måste ta reda på. Hittade receptet hos Maria och det har legat ett tag i min vill-göra-mapp. Äntligen blev det dags! Jag gjorde en egen variant och tillsatte jordgubbar.
Det blev också kvar en massa rabarber som jag skurit ner och fryst in, så nu kan vi få rabarberpaj närsomhelst.
Annars så har morsdagen tillbringats på bilresande fot. Vi har varit och kollat på två superfina lägenheter och sen vidare mot Fittja och Hornbach. Har köpt en massa växter till balkongen och kaninstängsel för att se om killen gillar balkonglivet. Fick tänka till lite extra med växterna, för det kan ju hända att Billkillen tar ett smakprov och då kan vi ju inte ha något som är giftigt. Det blev en massa örter, tomater, smultron och smulbär.

Rabarber- & jordgubbsdricka, ca 2 liter

800g rabarber
200g jordgubbar
1 3/4 liter vatten
4 hela nejlikor
2 dl socker
1 citron

Skölj rabarbern men skala den inte. Skär den i små bitar och koka den med jordgubbarna, vatten och nejlikor tills den går sönder, ca 10 minuter.
Häll upp i en finmaskig sil och låt saften rinna av ca 20 minuter. Tillsätt sockret och rör tills det har lösts upp.
Låt saften kallna och smaksätt sedan med färskpressad citronsaft, smaka av emellan citronpressen så att drickan inte blir för sur. Serveras väl kyld!



2 kommentarer:

  1. Vad gott! Jag har gjort rabarbersaft förut med aldrig blandat med jordgubbar, men jag kan tänka mig att det blir väldigt gott.

    SvaraRadera