söndag 29 maj 2011

Glutenfri pizza med sparris, chorizo och getost

Hade först ingen matinspiration alls denna sega lördag. Men det kan vända fort :) Jag gick en sväng till mina föräldrar för att hälsa på dem och min bror m familj. Vi satt och bläddrade igenom en massa tidgningar för att hitta balkonginspiration och då snubblade jag över ett pizzarecept i en av tidningarna.(Tror att det var Amelia) Efter föräldrabesöket blev det en tur till affären för att köpa ingredienser. Vet inte vad det tog åt mig, jag är vanligen inte såhär djärv när det gäller pizzatopping utan gör oftast med skinka, svamp och ost. Men ibland förvånar jag mig själv. Så igår blev det en topping med chorizo, sparris och getost. 
Testade en ny glutenfri pizzamix från Bob's red mill. Helt ok, men uschiamej vad jästen luktade illa!! Hann inte kolla vad den innehöll, men lukten var inte lika med smaken iallafall, tur var väl det...
Den räckte till en hel plåt och jag tror att man skulle kunna få ut två hyffsat stora om man vill ha pizzan tunnare. Man ska förgrädda pizzadegen utan topping i 9 min och sen på med godsakerna och in i ugnen ca 15-20 min. Ska nog testa förgräddningen med "min" pizzadeg nästa gång och då blir det även extra getost. Det här var verkligen en höjdare!!

Djärv pizzatopping

4 msk aijvar relish
1 knippe grön sparris
1 rödlök
2 st chorizo
1 rulle getost
Några nypor flingsalt
Ett par varv med pepparkvarnen

Bred ut aijvar på hela pizzan och fördela ut de övriga ingredienserna och avsluta med getosten. Skjuts in i ugnen.




2 kommentarer:

  1. Brukar också ha getost på min pizza (fast jag gör min egen deg som brukar bli bra), men har inte testat din kombination. Det får jag nog göra minsann, för mums så gott det såg ut!

    SvaraRadera
  2. Det var riktigt mumsigt måste jag säga! Getost är ju så himla gott, ska nog fortsätta ha de på pizzan oavsätt topping.

    SvaraRadera