onsdag 4 maj 2011

God brödleverans

Titta vad jag fick idag av min supergulliga vän och kollega J. Imorse kom hon instormande på mitt rum med ett bröd och kärleksmums. Kärleksmumsen är tydligen en favorit hos hennes lille son, så jag hade kanske tur att de inte blev upptäckta och uppätna av honom, hihi...
Såhär i deklarationstider hade hon vägarna förbi KEA-bageriet i Bromma, där de bakar gluten- laktos och sockerfritt.

Till kvällsfikat delade jag och trollet på en av mumsen, som var supergod. Nu lite senare har jag ätit upp nästan halva brödet. Ska nog äta den andra kärleksmumsen, annars kanske den blir torr och det vill jag ju inte!



2 kommentarer:

  1. Här kommer mitt bästa recept!
    Fick det av en bekant som kände en morfar som var konditor och när hans barnabarn fick Glutenintoerans och vägrade äta något GF bröd så laborerade han lite och här är resultatet:

    Tekakor (vitt matbröd) Glutenfria
    50 g jäst
    1 liter mjölk
    200 g smör (kan minskas något)
    4 tsk salt
    2 st ägg
    1,3 påse glutenfri finmix,
    (500 g/st: dvs. 650 g finmix)
    1 påse Grov mix, 500 g

    (Beräknat från Sempers mixer.)


    Kör länge i maskin, ca 8 minuter.
    Låt degen jäsa i 20 min.
    Spritsa degen i ringar, ca 8 cm i diameter, på bakplåtspapper. Låt jäsa en stund. Spraya rikligt med vatten, sedan in i ugnen. Grädda vid 225°C i ca 9-10 min (tills brödet fått fin färg)
    Tips! Det går att använda slev för att forma degen till rundlar och platta till. Degen ska sprayas med mycket vatten. När man tror det är klart, ska man spraya ett tag till. Lycka till!

    :O) Maria

    SvaraRadera
  2. Tack för recepttipset Maria! Ska jag spara ner i min villtestamapp!! Kul, var länge sedan jag åt tekakor!

    SvaraRadera